Temat budowy trasy tramwajowej na wrocławskie Jagodno pozostawał w zawieszeniu przez ostatnie 8 lat. Obowiązujące dotychczas przepisy nie zezwalały na krzyżowanie czynnej linii kolejowej z tramwajową, co podkreślali przedstawiciele PKP PLK podczas rozmów z urzędnikami. W ostatnich dniach sytuacja się zmieniła – Ministerstwo Infrastruktury opublikowało nowe wytyczne dotyczące projektowania torowisk, co oznacza, że mieszkańcy Jagodna ostatecznie doczekają się tramwaju.

Aktualnie trwają prace przy budowie wydzielonego buspasa na Jagodno. Umowa z wykonawcą została podpisana w kwietniu ubiegłego roku, natomiast pierwsze prace ruszyły 5 miesięcy później.

– Trasa będzie miała 2,7 km długości. Jego początek planujemy na ul. Bardzkiej, a pętlę przy ul. Kajdasza. Po drodze będziemy mieli 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudujemy także za ulicą Świeradowską w kierunku Jagodna. Inwestycja jest zaprojektowana tak, aby w tym śladzie trasy autobusowej można było ułożyć w przyszłości torowisko tramwajowej – wyjaśniały Wrocławskie Inwestycje tuż po rozstrzygnięciu przetargu.

Powstanie również parking Park&Ride dla 57 samochodów oraz zadaszony parking dla rowerów.

– W pierwszym etapie wybudujemy korytarz komunikacyjny, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tędy pojechać również tramwaj – mówił podczas podpisywania umowy prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Wtedy plany na budowę torowiska pozostawały pod dużym znakiem zapytania, jednak wiadomo już, że inwestycję uda się w przyszłości zrealizować. Przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej na Jagodno ma zostać ogłoszony na przełomie kwietnia i maja 2024 roku.

W ramach I etapu TAT na Jagodno wykonawca wybudował już sieci podziemne przy ul. Bardzkiej, a obecnie prowadzi prace przy budowie sieci kanalizacji i MKT na odcinku przy ul. Buforowej.

Koszt budowy buspasa to ponad 42,5 mln złotych, a inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Planowo nowa trasa dedykowana autobusom komunikacji miejskiej ma być gotowa w pierwszej połowie 2025 roku.

 

Foto: mat. prasowe