



Samorządy województwa dolnośląskiego otrzymają 144 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Środki zostaną przeznaczone na budowę, przebudowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych. Kwota dofinansowania dla miasta Wrocławia to niemal 25 mln zł.
– Dotychczas w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w latach 2019-2022 r. na budowę, przebudowę lub remont 18 tys. km dróg samorządowych przeznaczyliśmy prawie 13 mld zł. Wsparcie z tego programu jest przeznaczane na inwestycje na drogach powiatowych i gminnych, zadania zwiększające bezpieczeństwo pieszych, budowę obwodnic w ciągach dróg samorządowych, a także na drogi o charakterze obronnym. Poprawa jakości tras lokalnych przekłada się na komfort podróżowania, ale także znacząco poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dofinansowanie z RFRD dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania.
Jeżeli chodzi o województwo dolnośląskie, limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa wyniesie 144 mln zł:
- 46,5 mln zł na zadania powiatowe,
- 97,5 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 110 zadań: 27 powiatowych i 83 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 107 kilometrów dróg: 42 km powiatowych i 65 km gminnych.
Środki uzyskane przez miasto Wrocław, a mianowicie 27,45 mln zł, zostaną przeznaczone na realizację trzech inwestycji:
- Rozbudowa ul. Wilkszyńskiej, w ramach której powstanie około 1900 metrów nowej jezdni o szerokości pasa ruchu 3,25 metra.
- Przebudowa ul. Marca Polo na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Swojczycką do skrzyżowania z ul. Kolumba.
- Budowa drogi zbiorczej od ul. Kupieckiej do ul. Jutrzenki (ETAP I) o długości 230 metrów.
– Najdroższe będzie wybudowanie ul. Wilkszyńskiej – to łączny szacunkowy koszt 47 mln zł, z czego miasto ma dostać z Funduszu 23,5 mln zł. Na ul. Wilkszyńskiej mają powstać, poza dwupasmową jezdnią, także perony autobusowe z infrastrukturą przystankową. Ulica Marco Polo ma kosztować 3 mln, a droga zbiorcza na granicy Oporowa i Kleciny kosztować będzie około 5 mln. zł. W każdym przypadku dotacja rządowa wyniesie 50% – informuje prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.
Foto: Google Maps