To nie tylko wydzielone torowisko, ale też dwa kilometry pasa dla całej komunikacji miejskiej. Tory na Moście Chrobrego już są. Teraz pora na budowę tramwaju. Projektowanie jest na ostatniej prostej.
Wydzielona trasa od pętli na Sępolnie do nowej pętli tramwajowej przy cmentarzu na Swojczycach będzie miała niemal dwa kilometry.
– Gdy jesienią zeszłego roku umożliwialiśmy przejazd nowymi mostami Chrobrego, zapowiadaliśmy, że tory – już wbudowane w most – są realną zapowiedzią budowy tramwaju, który obsłuży między innymi intensywnie rozwijające się osiedle Olimpia Port. Tory tramwajowe na Swojczycach kończyć się będą w pobliżu przystanku kolejowego. To zapewnia nie tylko łatwość komunikacji autobusami i tramwajami, ale też daje możliwość łatwej przesiadki do i z pociągu. Będzie tu Park and Ride na 166 aut, wiaty rowerowe, bo przecież nowa trasa to też 3 kilometry drogi rowerowej – opowiadał prezydent Jacek Sutryk.
Projekt tramwaju przygotowuje biuro Biprogeo Projekt z Wrocławia za 1,7 mln. Wrocław budowę chce współfinansować ze środków unijnych z programu FEnIKS. Pieniądze zostaną przyznane w maju, wtedy będzie można ogłosić przetarg na budowę.
– Przetarg odbędzie się w wakacje 2024. Planowany czas realizacji do 24 miesięcy, a projektowana trasa ma takie same założenia, jak znany już wrocławianom TAT na Nowy Dwór, czyli torowisko składające się z dwóch torów i jest jednocześnie wydzielonym pasem jezdni dla autobusów. Szacunkowe koszty to blisko 200 mln zł za nową trasę plus ponad 83 mln, które kosztowały nowe mosty Chrobrego – przypominał prezydent miasta.
Na trasie łącznie znajdzie się 15 przystanków w tym: 8 podwójnych tramwajowo-autobusowych, trzy tylko tramwajowe i cztery autobusowe. Planowana trasa będzie przedłużeniem istniejącej, która teraz kończy się na Sępolnie.
– Przystanki podwójne autobusowo-tramwajowe będą przy ul. Mydlanej (w obu kierunkach), w rejonie stacji paliw przy ul. Swojczyckiej (w obu kierunkach), przy ul. Magellana (dwa podwójne w obu kierunkach). Pozostałe przystanki są zlokalizowane na pętlach – wskazywał Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla na Swojczycach będzie zielona i z drzewami pośrodku.
– Wprowadzimy roślinność na przystanki w formie wiat z zielonym dachem. Na dachu rozchodnik, do tego pergole lub ogrody deszczowe oraz donice. Ale to przebudowa kompleksowa więc dla samochodów zmodernizujemy jezdnię na Mickiewicza od pętli do nowych mostów. Zamiast niebezpiecznej śliskiej kostki pojawi się cichy i bezpieczniejszy asfalt. Remont przejdzie też ul. Swojczycka do pętli i nowy fragment Marca Polo. Łączna długość nowych jezdni to 1,85 km – wyliczał Paś.
To też zmiana dla kierowców i motorniczych MPK.
– Zbudowana zostanie toaleta publiczna na pętli Swojczyce, co ma znaczenie dla wszystkich, bo obok jest cmentarz. Powstaną też punkty socjalne dla naszych pracowników na obu pętlach. Co istotne: pętlę na Sępolnie tak przebudujemy, że autobusy – także te aglomeracyjne i miejskie – będą zatrzymywać się wewnątrz pętli, nie blokując przejazdu Mickiewicza, jak dzieje się to teraz – opisywał Witold Woźny, prezes MPK.
Wizualizacje: mat. prasowe UMW