Prace przygotowawcze, związane z powstaniem Alei Wielkiej Wyspy rozpoczęły się w październiku 2020 roku. Z biegiem czasu, budowa wkracza na kolejne etapy, a postępy widać na pierwszy rzut oka. Aktualnie trwa tworzenie fundamentów pod Most Wschodni.

Aleja Wielkiej Wyspy to 3,4 km nowej drogi, która połączy ul. Krakowską z ul. Mickiewicza, dodatkowo Aleja będzie miała na tym etapie cztery skrzyżowania – z ulicą Krakowską, Olszewskiego, Dembowskiego oraz Mickiewicza. Inwestycja obejmuje również 9,5 km dróg dla rowerów, 12,5 km tras pieszych oraz dwa mosty – jeden powstanie nad Odrą a drugi nad Oławą.

Do tej pory zrealizowano już kilka etapów związanych z powstaniem AWW. W styczniu 2021 roku przeprowadzono prace rozbiórkowe w okolicy ul. Pugeta, skąd wywieziono rakotwórczy azbest. Zlikwidowano również baraki nieopodal ul. Chełmońskiego, które kolidował z planem na nową drogę.

W lutym 2021 nadal trwały prace przygotowawcze, które objęły m. in. teren dawnego gospodarstwa przy ul. 8 maja, dawny teren Politechniki oraz dawne działki i tereny im przyległe, przy ul. Wilczej.

 

Pod koniec marca 2021, nieopodal ul. Międzyrzeckiej rozpoczęły się prace przy budowie platform pod palownicę. Ponadto, w pobliżu ulicy Wilczej, gdzie powstanie kilkudziesięciometrowy wiadukt, rozpoczęto przebudowę sieci średniego napięcia. W marcu rozpoczęto także prace przy ul. Olszewskiego, gdzie przebudowywano między innymi ciepłociąg. Będzie to pierwsze skrzyżowanie, które ma być gotowe w ramach AWW.

W kwietniu 2021 roku rozpoczęto prace przy Kładce Siedleckiej, skąd usuwany będzie istniejący dotychczas gazociąg. W jego miejscu pojawi się jeden z mostów Alei Wielkiej Wyspy. Rozpoczęto też prace przy sieciach podziemnych na skrzyżowaniu AWW z ul. Olszewskiego, a także przygotowano podbudowę pod torowisko, które będzie przecinać AWW.

 

W maju 2021 roku swoją pracę rozpoczęła palownica, która docelowo wywierci kilkaset pali. Następnie pale zostaną uzbrojone, a na koniec, nad Odrą powstanie ponad 700-metrowy Most Wschodni, który połączy okolice ul. Międzyrzeckiej z Biskupinem i Dąbiem na wysokości ul. Urbańskiego i Biegasa. Kolejne pale pojawią się nad Oławą, gdzie powstanie krótszy, 350-metrowy most.

 

O dalszych postępach prac na ternie budowy Alei Wielkiej Wyspy będziemy informować niebawem.

 

Foto: wroclaw.pl / Wrocławskie Inwestycje