Remont zabytkowej przeprawy rozpoczął się w październiku 2021 roku i planowo miał zakończyć się po 12 miesiącach, jednak m. in. ze względu na warunki atmosferyczne, termin został przesunięty na koniec 2022 roku. Tej daty również nie udało się dotrzymać, a ostatecznie wykonawca prac ma opuścić przeprawę z końcem czerwca bieżącego roku. Chociaż remont obiektu wciąż trwa, to ZDiUM już szykuje się do kolejnych prac – tym razem w obrębie jezdni.

Za trwające prace remontowo-konserwatorskie o wartości 9,4 mln zł odpowiedzialne jest konsorcjum firm Probudowa i Rotomat. Inwestycja obejmuje m. in.:

  • wymianę płyt chodnikowych,
  • prace naprawcze elementów konstrukcyjnych – oczyszczenie, wzmocnienie i uzupełnienie ubytków kamiennych wieżyc wykonanych z czerwonego piaskowca,
  • odtworzenie powłok antykorozyjnych wszystkich elementów stalowych,
  • renowację stylowych, ozdobnych lamp przymocowanych do konstrukcji mostu,
  • przebudowę sieci wodociągowej i ciepłowniczej,
  • demontaż nieczynnych kabli zasilających trakcję tramwajową,
  • wymianę znaków żeglugowych na moście.

Przeprawa zyska również historyczne barwy, konstrukcja stanie się oliwkowozielona, a balustrady ceglano-czerwone. Jednak na tym prace się nie zakończą, ponieważ remontu wymaga również jezdnia w obrębie mostu Zwierzynieckiego oraz konstrukcja nośna pod nią. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił już przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w tym obszarze.

W zakresie robót przewiduje się m.in. wymianę żelbetowej płyty pomostowej, izolacji, nawierzchni jezdni, naprawy antykorozyjne części konstrukcji stalowej, ocenę nośności oraz wzmocnienie konstrukcji tak, aby poprawić nośność użytkową obiektu do 40 ton – wylicza ZDiUM.

Termin składania ofert upływa 14 kwietnia br. Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy, więc prace remontowe ruszą najprawdopodobniej dopiero w 2024 roku.

 

Foto: Miejsca we Wrocławiu