Renoma to niezaprzeczalnie jedna z pereł wrocławskiej architektury. Niezwykła historia budynku sprawiła, że stał się symbolem miasta, a także elementem krajobrazu architektonicznego i kulturowego Wrocławia. Na przestrzeni lat kilkukrotnie zmieniał się jego charakter. W ramach aktualnie prowadzonej metamorfozy, która weszła w finalną fazę, inwestor, firma Globalworth, postanowił odtworzyć architekturę zabytkowego Domu Towarowego Wertheim. Współczesna Renoma mocno nawiązuje do historii, a bogata oferta marek premium, wzbogacona o nowości w najbardziej aktualnych konceptach, spełni oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Najnowocześniejszy dom towarowy w ówczesnych Niemczech

Budynek przy ul. Świdnickiej może poszczycić się ponad dziewięćdziesięcioletnią historią, która obfitowała w zmiany ukierunkowane na dostosowanie się do potrzeb klientów i aktualnych trendów rynkowych. Pierwsza istotna data związana z obiektem to 2 kwietnia 1930 roku, wtedy otwarto Warenhaus Wertheim – najnowocześniejszy dom towarowy w ówczesnych Niemczech. Była to sztandarowa inwestycja żydowskiego przedsiębiorcy Georga Wertheima, który zmarł przed jej ukończeniem. Budynek projektu berlińskiego architekta – Hermanna Dernburga powstał na miejscu zakupionego przez inwestora, a następnie wyburzonego Hotelu Residenz. Pierwotny projekt przewidywał poszerzenie domu o dalszą część przy pl. Czystym, jednak nie został zrealizowany wskutek wielkiego kryzysu.

Kryzys gospodarczy, dojście do władzy nazistów i noc kryształowa przyniosły upadek handlu oraz prześladowania Żydów, w tym również rodziny Wertheimów. Po działaniach antyżydowskich w 1937 r., jak wszystkie inne domy towarowe, został przejęty przez nowo założoną spółkę AWAG (Allgemeine Warenhaus Gesellschaft). Pod koniec II wojny światowej, 12 marca 1945 r. w trakcie natarcia na Festung Breslau został zbombardowany i stał w płomieniach przez kilka dni.

PeDeT, czyli oznaka odradzającej się po wojnie polskiej gospodarki

Po II wojnie światowej budynek został przejęty przez polskie władze i przemianowany na Powszechny Dom Towarowy (PDT), znany pod skrótem PeDeT. Otwarto go ponownie w roku 1948 r., z okazji Wystawy Ziem Odzyskanych, jako pierwszy i największy w Polsce Powszechny Dom Towarowy. Pierwsze piętro obiektu oddano w 1953 roku, natomiast drugie przygotowywano do użytkowania przez 15 lat. Powszechne Domy Towarowe należały do polskiej spółki o tej samej nazwie, będącej oznaką odradzającej się po wojnie polskiej gospodarki. Skrót tak bardzo zakorzenił się we wrocławskiej historii, że znaczna część mieszkańców, mówiąc o obecnej Renomie, do dziś używa nazwy PeDet.

Konkurs „Słowa Polskiego” i wpis do rejestru zabytków

W 1977 r. wśród czytelników „Słowa Polskiego” przeprowadzono konkurs, w ramach którego wyłoniono nazwę „Renoma”. W tym samym roku budynek wpisano do rejestru zabytków jako sztandarowe dzieło europejskiego modernizmu. W latach 1984-1985 otwarto piąte i szóste piętro, a pod koniec lat 90. XX wieku obiekt został sprywatyzowany. W 2018 roku Renoma zmieniła właściciela na Globalworth – największego inwestora nieruchomości biurowych w Europie Środkowo-Wschodniej, która już w roku 2019 rozpoczęła proces metamorfozy obiektu.

Luksusowe światowe marki i food hall Pedet, czyli Renoma współcześnie

Architektoniczna perła Wrocławia jest obecnie w finalnym etapie przebudowy, dzięki której zyskuje najwyższej klasy powierzchnie biurowe, nową ofertę handlową i gastronomiczną. W 2022 roku oddano do użytku atrium północne i południowe oraz strefę wejściowa od strony ul. Świdnickiej. Odtworzono oryginalny układ bliźniaczych dziedzińców. Oba atria zdobią biało-szare marmury z Portugalii i Turcji, złocone rzeźby słynnych głów, wzorowane na tych z fasady oraz ogromne żyrandole, które kształtem nawiązują do przedwojennych oryginałów w stylu art deco. Projektantem przebudowy jest uznany wrocławski architekt Zbigniew Maćków.

W efekcie metamorfozy powstaje Pedet – strefa kulturalno-gastronomiczna inspirowana ideą food hali. Renoma otworzy się na miasto od strony pl. Kościuszki i pl. Czystego, zapraszając do autorskich restauracji, barów i kawiarni. Zaoferuje też blisko 35 tys. mkw. komfortowej powierzchni biurowej. Właściciel i zarządca Renomy, firma Globalworth, w trosce o komfort i potrzeby odwiedzających oraz użytkowników budynku sukcesywnie powiększa liczbę najemców lokali, również z sektora premium. Renoma jest najbardziej znanym obiektem typu mixed-use we Wrocławiu i regionie z bogatą ofertą marek modowych z sektora premium, takich jak m.in. Elisabetta Franchi, Luisa Spagnoli, Twinset, Patrizia Pepe, Marella, Weekend Max Mara, Deni Cler, Pinko, Liu Jo, Marc Cain, a także salonów multibrandowych – m.in. : Emanuel Berg, My Fangle czy Viva Fashion.

Co więcej, dzięki idealnej lokalizacji w centrum Wrocławia – przy skrzyżowaniu głównego traktu handlowego miasta – ul. Świdnickiej z ul. Kościuszki, Renoma jest doskonałym miejscem dla codziennych zakupów i usług, jak również do prowadzenia biznesu. Warto również wspomnieć, że Dom Handlowy jest przyjazny środowisku – obiekt ma certyfikat BREEAM na poziomie Excellent, zasilanie w 100% zieloną energią oraz rating WELL Health & Safety 2022.

 

Zakończenie przebudowy zaplanowano jeszcze w tym roku, a wnętrze wyjątkowego budynku, tak jak przed laty, będzie ponownie cieszyć oczy mieszkańców i turystów, przy okazji spełniając ich zróżnicowane potrzeby.

 

Foto: Miejsca we Wrocławiu/Zbiory Fotopolska
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Renomą.