W piątek (25 sierpnia) na terenie Dworca Świebodzkiego podpisano dwie umowy pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a wykonawcami prac projektowych. Obie są związane z programem Kolej Plus – jedna dotyczyła modernizacji i ponownego uruchomienia wspomnianego dworca, natomiast druga rewitalizacji linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia.
– Dworzec Świebodzki jest symbolem tego, co utraciliśmy, zamykanych dworców i likwidowanych połączeń. Założyliśmy sobie, że będziemy przywracać kolej. To, co się dziś dzieje jest tego najlepszym przykładem. Koncentrujemy się na realizowaniu obietnic – mówił w czasie konferencji prasowej wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.
Podczas piątkowego spotkania zostały podpisane dwie umowy. Pierwszy z projektów to poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. W ramach inwestycji zaplanowano:
- odbudowę układu torowego stacji, co umożliwi uruchomienie dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa, a jednocześnie skróci czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach,
- odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki,
- budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór,
- budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
Jak informuje UMWD, analizowana jest również dalsza rozbudowa stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce).
Drugi projekt dotyczy natomiast rewitalizacji linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem.
Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
Foto: mat. prasowe UMWD