Konsultacje społeczne dotyczące Alei Północnej trwały od 24 stycznia do 14 lutego bieżącego roku. Ich celem było poinformowanie mieszkańców i mieszkanek Wrocławia o szczegółach dotyczących planowanej inwestycji oraz zebranie opinii w tej sprawie. W sumie w konsultacjach wzięło udział ponad 500 osób, a poruszone kwestie były związane m.in. z bezpieczeństwem ruchu drogowego, transportem publicznym czy środowiskiem naturalnym.

Aleja Północna

Aleja Północna (przyszła ul. płk. R. Kuklińskiego) stanie się ważnym elementem układu drogowego miasta, który umożliwi poruszanie się samochodem pomiędzy wrocławskimi osiedlami z pominięciem lokalnych ulic, nieodpowiednich dla ruchu tranzytowego. Nowe połączenie umożliwi jednocześnie uspokojenie ruchu na ulicach trzech północnych osiedli, takich jak Polanowice, Poświętne i Sołtysowice. Dzięki budowie nowego odcinka zyskają także Karłowice, na terenie których al. Kasprowicza obciążona jest częściowo ruchem tranzytowym na kierunku wschód-zachód.

Bardzo ważnym elementem tej trasy będzie m.in. wiadukt, który umożliwi bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową i kilkusetmetrowy łącznik umożliwiający dojazd z projektowanej alei do ulicy Poprzecznej.

Aleja ma być ulicą jednojezdniową, dwupasową. Zależnie od odcinka, z obu jej stron pojawią się dwukierunkowe drogi rowerowe i chodniki. Jezdnia zostanie odseparowana od ciągów pieszo-rowerowych szpalerem nowo nasadzonych drzew.

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej został rozstrzygnięty 15 listopada 2022 r., a jego zwycięzcą zostało Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT”. Projektowanie trasy cały czas trwa.

Konsultacje społeczne

Jak można przeczytać w raporcie, przeprowadzone konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkańców i mieszkanek na temat koncepcji projektowej alei Północnej, czyli trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Bolesława Krzywoustego (przyszła ul. płk. R. Kuklińskiego), w zakresie elementów trasy alei Północnej, w szczególności kwestie związane z organizacją komunikacji zbiorowej oraz ciągów pieszo–rowerowych. Opinie można było wyrazić podczas dwóch spotkań (online i offline), podczas dwóch dyżurów konsultacyjnych, za pomocą e-formularza opinii oraz poprzez e-mail.

Najważniejsze kwestie, które podniesiono, to:

  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego – należy zadbać o to, aby nowe rozwiązania drogowe były bezpieczne dla wszystkich użytkowników dróg, w tym pieszych, rowerzystów, kierowców i pasażerów transportu publicznego. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, sygnalizacji świetlnej, wyznaczenia pasów rowerowych i chodników oraz innych elementów, które poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego.
  • Integracja z siecią transportu publicznego – aby poprawić mobilność mieszkańców i turystów, konieczne jest zapewnienie łatwego dostępu do transportu publicznego. Projekt alei Północnej powinien uwzględniać integrację z siecią tramwajową i autobusową oraz innymi środkami transportu publicznego, tak aby umożliwić łatwe i szybkie przesiadki.
  • Środowisko naturalne – aleja Północna powinna być zaprojektowana z myślą o ochronie środowiska naturalnego i zachowaniu jak największej ilości zielonych terenów. W projekcie należy uwzględnić roślinność, drzewa, krzewy, a także odpowiednie rozwiązania, które pozwolą na efektywne gospodarowanie wodą deszczową.
  • Hałas i zanieczyszczenia powietrza – konieczność zastosowania ekranów dźwiękochłonnych w okolicy budynków mieszkalnych, nieuwzględnionych dotychczas w projekcie. Ważne jest, aby przy projektowaniu alei Północnej wziąć pod uwagę dobrą organizację przestrzeni, co pozwoli na minimalizację zanieczyszczeń i hałasu. W ramach planowania należy uwzględnić odległość między drogą a budynkami, a także lokalizację punktów handlowych i usługowych, które generują duży ruch samochodowy.

 

Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje