Ponad 1155 km dróg do odśnieżenia, 1,5 tysiąca chodników, 113 ścieżek rowerowych i ponad 90 pługosyparek – tak w kilku liczbach przedstawia się sezon zimowy we Wrocławiu. Spółka Ekosystem przeprowadziła kontrole sprzętu i środków do zimowego utrzymania miasta.

Sezon zimowy 2023/2024 we Wrocławiu trwa od 1 listopada do końca marca przyszłego roku. W trakcie jego trwania służby miejskie są gotowe, by zimowym oczyszczaniem objąć ponad 1155,63 km dróg. To nieco więcej niż liczy trasa
z Wrocławia do Wenecji. 

Podczas przeglądów weryfikujemy sprzęt, którego nasi wykonawcy używają do prowadzenia działań w sezonie zimowym. W sumie tej zimy na ulicach Wrocławia będzie pracowało ponad 90 pługosyparek. Weryfikujemy też ilość zgromadzonych środków chemicznych stosowanych, by przeciwdziałać skutkom zimy. W sumie wykonawcy zgromadzili prawie 4,5 000 ton soli i ponad 1000 ton kruszywa na swoich bazach przed sezonem. Musimy mieć pewność, że w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych, wykonawcy niezwłocznie podejmą odpowiednie działania – mówi Piotr Różewicz, Dyrektor Operacyjny Ekosystem.

Wykonawcy są w ciągłej gotowości technicznej, co oznacza, że w sytuacji pogorszenia warunków pogodowych – wystąpienia opadów śniegu czy oblodzenia – są w stanie rozpocząć prace w danym rejonie Wrocławia w ciągu godziny od decyzji o uruchomienia „akcji zima”. Każda tego typu akcja może trwać nawet do 10 h.

Prowadzimy nieustający monitoring warunków pogodowych w wiarygodnych źródłach, dodatkowo nasze miejskie patrole sprawdzają stan nawierzchni w praktyce. W sytuacji wystąpienia niekorzystnych warunków rozpoczynamy akcję niezwłocznie, a nasi kierowcy wyjeżdżają na swój sektor – mówi Andrzej Filipowicz, dyrektor operacyjny firmy Eneris, która odpowiada za zimowe utrzymanie miasta w dzielnicy Fabryczna i na Psim Polu. 

Zimowym oczyszczaniem objęte są drogi krajowe nr 5 i 94, wojewódzkie, powiatowe i gminne – ważne z punktu widzenia komunikacji miejskiej, umożliwiające łatwy dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej, np. szpitali. Drogi oczyszczane są w wyznaczonej kolejności, rozpoczynając od tych najbardziej strategicznych. Sezon zimowy to przede wszystkim oczyszczanie jezdni – usuwanie śniegu i zapobieganie oblodzeniom – chociaż zimą służby dbają też o usuwanie śniegu i zapobieganie śliskości chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, ścieżek rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej.

Warto przy tym pamiętać, że odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych czy placów przed dworcami kolejowymi autobusowymi odpowiadają zarządcy terenu. Z kolei obowiązek oczyszczania chodników zawsze leży w gestii właścicieli przylegających nieruchomości – mówi Aleksandra Palus, rzecznik prasowy Ekosystem.

W sytuacji, kiedy warunki pogodowe są stabilne, a temperatura utrzymuje się na plusie, działania prowadzone są w tzw. technologii zamiennej. W praktyce oznacza to oczyszczanie – mechaniczne oraz ręczne – jezdni, ścieżek rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, przystanków czy torowisk.

W ubiegłym sezonie zimowym 2022/2023 przeprowadzono łącznie 25 pełnowymiarowych akcji odśnieżania, przejechano 11 000 km i użyto 2300 ton soli.

Sezon zimowy 2023/2024 w liczbach:

  • ponad 90 pługosyparek (56 pługosyparek jezdniowych i 35 pługosyparek chodnikowych),
  • ponad 1155 km dróg,
  • 113 wydzielonych ścieżek rowerowych,
  • 1500 chodników,
  • prawie 2000 przystanków komunikacji miejskiej.

 

Foto: Miejsca we Wrocławiu