Po niespełna 9 miesiącach udało się zakończyć prace torowe na pl. Orląt Lwowskich. 8 sierpnia wróciły tam już tramwaje. Jest to równocześnie pierwszy fragment nowej trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, od którego rozpoczęła się ta warta około 300 mln zł inwestycja.
– Razem z MPK chcieliśmy dzisiaj wspólnie wykonać przejazd testowy tym oto tramwajem, z nowego przystanku przy pl. Orląt Lwowskich a konkretnie ul. Podwale. Przystanku, który inicjuje, jest tym źródełkiem, nowej linii autobusowo-tramwajowej. Warto przypomnieć, że to największa inwestycja powojenne we Wrocławiu. To jest ponad 7 km trasy, po drodze dość trudne inżynierskie obiekty, m.in. dwa wiadukty – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Skrzyżowanie zyskało nowy układ drogowo-torowy, a przebudowane szyny w ulicy Podwale pozwolą zarówno skręcić tramwajom w kierunkach: pl. Jana Pawła II, jak i pl. Legionów, ale także przejechać dalej, w stronę Dworca Świebodzkiego a w przyszłości dalej na Nowy Dwór.
– W ramach tej trudnej, inżynierskiej pracy, która została przeprowadzona na obszarze pl. Orląt Lwowskich zostały wymienione wszystkie branże sieci – te popularne, czyli kanalizacja, woda, gaz, jak również te istotne z punktu widzenia przedsiębiorstw, czyli sieci teletechniczne – mówi Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.
Koszt tylko tego fragmentu trasy autobusowo-tramwajowej do ulicy Smoleckiej wyniósł ponad 67 milionów złotych. W przyszłym roku (prawdopodobnie wiosną) miasto będzie chciało uruchomić tramwaj, którym pasażerowie przejadą aż do ulicy Śrubowej.
Cała trasa autobusowo-tramwajowa (TAT) łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków – dziś zaprezentowany został pierwszy z nich, zlokalizowany na ulicy Podwale. Całkowita długość TAT to 7 km. To największa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu od 1949 roku, kiedy wybudowano linię na Leśnicę.
Wrocław buduje również drugą ważną trasę przez Popowice. Natomiast MPK Wrocław realizuje właśnie kilkanaście inwestycji torowych.
W związku z zakończeniem tego etapu prac przy pl. Orląt Lwowskich wracają tam od 8 sierpnia regularne linie tramwajowe. Przez pl. Orląt w kierunku pl. Jana Pawła II i przeciwnym, przejadą m.in. linie okólne 0L i 0P. Na dotychczasowe trasy wrócą też linie 31 i 32 oraz 15.
Zobacz jak będzie wyglądała cała trasa: LINK
Foto: Wroclaw.pl