Umowa na budowę trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno została podpisana w kwietniu bieżącego roku. W ostatnich dniach ruszyły pierwsze prace, a jeżeli uda się je zrealizować zgodnie z harmonogramem, pierwsze autobusy pojadą nią w 2025 roku. W kolejnych latach na trasie ma również powstać torowisko tramwajowe.

– Trasa będzie miała 2,7 km długości. Jego początek planujemy na ul. Bardzkiej, a pętlę przy ul. Kajdasza. Po drodze będziemy mieli 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudujemy także za ulicą Świeradowską w kierunku Jagodna. Inwestycja jest zaprojektowana tak, aby w tym śladzie trasy autobusowej można było ułożyć w przyszłości torowisko tramwajowej – wyjaśniały Wrocławskie Inwestycje tuż po rozstrzygnięciu przetargu.

Powstanie również parking Park&Ride dla 57 samochodów oraz zadaszony parking dla rowerów.

– W pierwszym etapie wybudujemy korytarz komunikacyjny, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tędy pojechać również tramwaj – mówił podczas podpisywania umowy prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Obowiązujące obecnie przepisy nie zezwalają na krzyżowanie czynnej linii kolejowej z tramwajową, a rozmowy z PKP PLK dotyczące możliwych rozwiązań cały czas trwają. Jedną z propozycji jest przełożenie linii kolejowej 285 na wiadukt, w korytarz obecnej obwodnicy kolejowej. Dzięki temu w przyszłości system tramwajowy w kierunku południowych osiedli, takich jak Jagodno czy Ołtaszyn, miałby szansę na rozwój.

Przyglądamy się planom PKP związanymi z budową kolejnego toru na towarowej obwodnicy Wrocławia. Otworzy to możliwości w sprawie Jagodna. To jednak przynajmniej kilkuletnia perspektywa projektowa, a my planujemy działać szybciej – zapewnia prezydent Wrocławia.

Trasa będzie przystosowana do ułożenia w przyszłości torowiska tramwajowego. W projekcie zostały zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, a łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska. Co więcej, zaplanowane perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów.

Koszt prac to ponad 42,5 mln złotych, a inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Planowo nowa trasa ma być gotowa w pierwszej połowie 2025 roku.

 

Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje