PKP Intercity ogłosiło największy w swojej historii, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Dzięki niemu,  tabor powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów. Zakup ten wprowadzi do oferty PKP Intercity całkowicie nowy standard designu i znacznie zwiększy komfort podróżowania.

– Spółka PKP Intercity zainwestowała w nowoczesny tabor już 7 mld zł, a to dopiero początek. Do 2030 roku nakłady sięgną 27 mld zł. Pieniądze zostaną wydane na tabor, ale też nowoczesne, ekologiczne zaplecza techniczne. Te inwestycje są potężnym impulsem rozwojowym dla kraju. Rząd Prawa i Sprawiedliwości od początku swej pracy stara się, by ten rozwój był równomierny. By korzystały wszystkie regiony i wszyscy Polacy. Realizowana przez PKP Intercity strategia to wielka szansa dla polskich firm. Większość kolejowych przetargów wygrywają przecież polskie przedsiębiorstwa. To dzięki takim zamówieniom, jak te z PKP Intercity nasze firmy się rozwijają, a potem skutecznie konkurują również na zagranicznych rynkach. W taki właśnie sposób spółki skarbu państwa powinny realizować swoją misję – podkreśla Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu, które rozpędzą się nawet do 200 km/h. PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:

  • Warszawa – Poznań – Berlin;
  • Warszawa – Poznań – Szczecin;
  • Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
  • Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.

Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi zyskają bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem.

Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe.

Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.

 

Źródło/Wizualizacje: mat. prasowe PKP Intercity