Od 2004 roku mieszkańcy Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, miast Kotliny Kłodzkiej, nie mogą korzystać z połączeń kolejowych. Do rozkładów kolejowych wracają po 18 latach, już 5 września, choć póki co w formie autobusowej komunikacji zastępczej.

Dolny Śląsk słynie z najgęściej rozbudowanej sieci kolejowej w całej Polsce. Jednak nawet tutaj pod koniec lat 90. doszło do likwidacji połączeń regionalnych, które w tamtym czasie były jedynym środkiem transportu wielu Dolnoślązaków. Z racji turystycznych walorów i sporego ruchu, połączenia z Kłodzka do Stronia Śląskiego przez Lądek-Zdrój były utrzymywane dość długo. Niestety i one zniknęły z kolejowej mapy Polski w 2004 roku. Teraz, po 18 latach przerwy połączenie do Stronia Śląskiego zostanie reaktywowane w zmienionej formie.

Jesteśmy przed rewitalizacją linii i powrotem na nie pociągów Kolei Dolnośląskich. Ale jeszcze wcześniej chcemy ułatwić komunikację w tym rejonie tam, gdzie jest to możliwe – autobusami „za pociąg”. Docelowo, po ponownym przystosowaniu torów do przewozu pasażerów, mieszkańcy przesiądą się z autobusów do pociągów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Więcej korzyści

Co oznacza takie rozwiązanie dla mieszkańców? Po pierwsze – na Dworcu Głównym we Wrocławiu oraz każdej innej stacji w Polsce, będzie można nabyć bilet kolejowy do Lądka-Zdroju czy Stronia Śląskiego i na tym samym bilecie na stacji Kłodzko Główne przesiąść się do autobusu. Podobnie będzie podróżując w przeciwnym kierunku. Po drugie – rozkład jazdy autobusów będzie dostosowany w taki sposób, by podróżni mogli komfortowo kontynuować podróż pociągiem po Dolnym Śląsku.

Lądek-Zdrój i Stronie Śląskie trafią do rozkładów jazdy już 5 września. W ten sposób kolejowa mapa Dolnego Śląska zyska nowe trasy, wcześniej przez lata niedostępne dla podróżnych. W tym roku połączenia kolejowe wrócą także do Chocianowa, i w ten sam sposób planujemy ponownie włączyć do sieci wiele miejscowości, które w minionych latach traciły dostęp do kolei. Reaktywując te połączenia, chcemy walczyć z wykluczeniem transportowym w regionie – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej w regionie.

Połączenia w relacji Kłodzko Główne – Stronie Śląskie przez Kłodzko Miasto, Krosnowice Kłodzkie, Żelazno, Ołdrzychowice Kłodzkie, Trzebieszowice, Radochów, Lądek-Zdrój i Lądek Stójków będzie realizowane od 5 września. Całość 35-kilometrowej trasy ma być pokonywana przez autobusy niskopodłogowe w niecałą godzinę.

Turystyczne perły Kotliny Kłodzkiej

Ruch do miejscowości Lądek-Zdrój i Stronie Śląskie to nie tylko dobra informacja dla mieszkańców tych terenów, ale także dla wszystkich Dolnoślązaków i turystów odwiedzających województwo. Lądek-Zdrój to znana miejscowość zdrojowa, z zabytkową starówką i pięknymi parkami. Stronie Śląskie otoczone jest natomiast wieloma trasami górskimi, popularnymi zarówno w lecie, jak i w zimie – w szczególności wśród narciarzy.

Widzimy, jak połączenia kolejowe wpływają na rozwój miejscowości Kotliny Kłodzkiej, gdzie wielu turystów dociera Kolejami Dolnośląskimi do Kudowy czy Polanicy-Zdroju. Chcemy, by Dolnoślązacy mieli realny wybór, a oferta transportu publicznego była na tyle dobra, by stawiali właśnie na kolej. Dla Kotliny Kłodzkiej turystyka to jedna z największych gałęzi gospodarki, ale nadal mamy tutaj ogromny potencjał, który chcemy wspólnie z lokalną społecznością i tutejszymi samorządowcami rozwijać – mówi Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za turystykę.

Przetarg na przewóz pasażerów wygrała Firma Handlowo-Usługowa Mariusz Franków. Łączna wartość zamówienia to ok. 600 tys. zł. Umowa obowiązuje do końca 2022 roku, z możliwością jej dalszego przedłużenia.

 

Foto: mat. prasowe KD