Początkowo al. 11 listopada mała zostać udostępniona dla ruchu symbolicznie – w dzień Narodowego Święta Niepodległości, jednak nie udało się dokończyć wszystkich prac na czas. Datę otwarcia przesunięto w czasie, a ostatecznie kierowcy i rowerzyści będą mogli korzystać z nowej al. 11 listopada i przebudowanej ulicy Kosmonautów od soboty (25 listopada).

To obok realizowanej na wschodzie miasta Alei Wielkiej Wyspy największa inwestycja drogowa i infrastrukturalna prowadzona obecnie przez miasto. Trasa składa się z al. 11 listopada (powstałej od al. prezydenta Kaczorowskiego do ul. Fieldorfa)  i rozbudowanej ulicy Kosmonautów (od wysokości skrzyżowania z ul. Fieldorfa do kąpieliska Glinianki). Koszt inwestycji to ponad 181 milionów złotych. Ponad 134 miliony złotych dofinansowania z Unii Europejskiej, za które dziękujemy i prosimy o jeszcze, bo Wrocław będzie się rozwijał dalej, a unijne wsparcie jest dla nas bardzo ważne – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Dofinansowanie całego projektu, jakim była budowa obwodnicy Leśnicy (razem z pierwszym etapem) z funduszy Unii Europejskiej to kwota: 233 390 021,24 złotych.

Aleja 11 listopada i przebudowana ulica Kosmonautów to w sumie 4,2 km nowej drogi, 2,2 km nowego torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą sieciową i przystankową, 5,7 km nowych dróg dla rowerów, 5,9 km nowych chodników, ponad kilometr ciągów pieszo-rowerowych, a także 5 przebudowanych skrzyżowań. Istotnym elementem infrastruktury jest wiadukt w ciągu al. 11 listopada. Umożliwi on bezkolizyjny przejazd nad ruchliwą linią kolejową prowadzącą w kierunku Legnicy.

Zużyliśmy na niego 4500 metrów sześciennych betonu i 635 ton stali zbrojeniowej. Długość całkowita obiektu wraz ze skrzydłami to 173 metry, długość konstrukcji nośnej to 143 metry. Szerokość obiektu to 23 metry. Znajdzie się tu jezdnia, droga dla rowerów, a także chodnik. W sąsiedztwie wiaduktu są przejścia tunelowe, które pozwolą wygodnie przejść lub przejechać rowerem – wylicza Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Ulica Kosmonautów rozbudowana została tak, aby miała dwa pasy ruchu w kierunku centrum oraz AOW i dwa w kierunku Leśnicy. Po obu stronach jezdni powstały dwukierunkowe drogi dla rowerów i chodniki. W miejscach, gdzie wskazane to zostało decyzją środowiskową, ustawione zostały ekrany akustyczne.

To nie koniec inwestycji infrastrukturalnych, które zmieniają obraz zachodniego Wrocławia. W pobliżu planowanego szpitala onkologicznego wybudowaliśmy pętlę autobusową oraz nowy przystanek tramwajowy. Docelowo pozwoli on wysiąść lub wsiąść do tramwaju w sąsiedztwie szpitala onkologicznego, który buduje tu marszałek województwa ze środków rządowych. Tak więc szpital zostanie otoczony nową infrastrukturą drogową oraz tramwajową zrealizowaną przez miasto – mówi prezydent Jacek Sutryk.

Na przebudowywanej ul. Kosmonautów wybudowane zostały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Na al. 11 listopada pojawiły się natomiast nowe przystanki autobusowe.

Tu bowiem do 11 listopada skierujemy dwie linie dzienne. Zgodnie z wcześniejszym zapowiedziami w momencie otwarcia TAT: autobusy linii 107 zostaną przedłużone od ulicy Jerzmanowskiej przez nową ulicę 11 Listopada, ul. Fieldorfa, Wojanowską i Stabłowicką do pętli na Praczach Odrzańskich. Autobusy linii 148 będą kursowały od ulicy Żernickiej przez ulicę Jerzmanowską i ul. 11 Listopada do ulicy Małopolskiej – uzupełnia prezydent Jacek Sutryk.

 

Ta inwestycja to również bardzo dużo nowych nasadzeń. Przy al. 11 listopada będzie rosło 321 sztuk nowych drzew. Znaleźć tu można: lipy drobnolistne, klony jawory, klony czerwone, brzozy brodawkowate i brzozy papierowe. Przy ulicy posadzone zostały już piękne krzewy: tawuły japońskie, berberysy, kosodrzewina. Na wysokości ronda przy ul. Halickiej powstał ogród deszczowy.

Przy ul. Kosmonautów rośnie już prawie 400 drzew to: platany klonolistne, klony jawory, klony pospolite. Są to drzewa o parametrach, jakie rzadko się sadzi. Mają od 30 do 36 cm obwodu, do 9 metrów wysokości i potrafiły ważyć nawet 800 kg. Kolejne nasadzenia na tej ważnej ulicy będziemy prowadzić jeszcze w tym miesiącu po oddaniu do użytku ulicy. Wykonawca będzie w najbliższych tygodniach prowadził jeszcze drobne prace wykończeniowe czy porządkowe wzdłuż inwestycji – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

 

Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje