Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 28 października 2020 roku, niedaleko Warszawy powstanie Centralny Port Komunikacyjny, czyli węzeł przesiadkowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach inwestycji na terenie całego kraju powstaną nowe linie kolejowe, w tym kolei szybkich prędkości.
Na lata 2020-2023 zaplanowany jest pierwszy etap realizacji projektu, czyli prace planistyczne i przygotowawcze, które pozwolą na rozpoczęcie budowy w 2023 roku. Program kolejowy, który będzie wdrażany jako jeden z filarów Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmie 10 nowych tras łączących CPK z większością regionów w Polsce.
Jeżeli chodzi o województwo dolnośląskie, w ramach Programu CPK zmodernizowanych zostanie 126 km linii istniejących, a także powstanie 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi). Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Wrocławia:
- do Wałbrzycha – 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.),
- do Warszawy – 1 godz. 50 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 55 min.),
- do Pragi – 2 godz. 30 min. (zamiast obecnych 5 godz.).
Co więcej, dzięki inwestycjom CPK w tym regionie, aż 82 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną woj. dolnośląskiego. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 2,33 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa dolnośląskiego składają się:
- W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi):
- Budowa linii kolejowej nr 86 na odc. Kępno – Czernica Wrocławska (CPK),
- Budowa linii kolejowej nr 86 na odc. Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (CPK),
- Przebudowa linii kolejowej nr 274 na odc. Wrocław – Żarów (PKP PLK),
- Budowa linii kolejowych nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa (CPK).
- W ramach relacji Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra:
- Przebudowa, rozbudowa i elektryfikacja linii kolejowej nr 14 na odc. Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wlkp. – Krotoszyn – Leszno – Głogów (PKP PLK),
- Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 273 na odc. Głogów – Zielona Góra (PKP PLK).
- W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko:
- Przebudowa i elektryfikacja linii kolejowej nr 137 na odc. Nysa – Kamieniec Ząbkowicki (PKP PLK)
Inwestycje kolejowe będą realizowane etapami na terenie całej Polski w latach 2020-2034, a planowana długość linii, które mają powstać, szacowana jest na 1789 km.
Źródło: mat. prasowy Foto: Miejsca we Wrocławiu