Wrocław liczy aktualnie 893 tysiące mieszkańców, ale każdego dnia 1,2 mln osób przyjeżdża do miasta – dlatego tak ważna jest współpraca z gminami ościennymi. We wtorek (2 kwietnia) dwa zakresy tej współpracy – komunikację aglomeracyjną, która przejdzie całkowitą rewolucję oraz udogodnienia dla seniorów – czyli Aglomeracyjną Kartę Seniora przedstawiły władze Wrocławia i gmin aglomeracyjnych.

Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi – strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi. Wrocław i gminy aglomeracji są na ostatnim etapie rozstrzygania przetargu, który pozwoli wejść Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce na zupełnie nowym poziom komunikacji zbiorowej.

– Niech przemówią liczby. Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej, czyli 5,5 mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100. Obecnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie. Do tego nowe, w tym elektryczne autobusy, a kursy zostaną zagęszczone i pojawią się dodatkowe połączenia weekendowe – wyliczał wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.

Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 70 fabrycznie nowych autobusów. Chodzi m.in. o linie zaczynające swoją numerację od 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

Co szósty pojazd będzie zeroemisyjny, czyli elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj. co najmniej Euro 6D. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane i niskopodłogowe, wyposażone również m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED – wskazywał Marcin Golański, sekretarz gminy Czernica, mówiąc nie tylko o pojazdach, które pojawią się w jego gminie, ale generalnie w całej aglomeracji.

Najważniejsze jest to, by te autobusy nie różniły się, jeśli chodzi o jakość taboru, wyposażenie czy dostępność od tych, które obsługują Wrocław. By cała aglomeracja miała tak samo wysoki poziom obsługi komunikacyjnej. Co ważne, wrocławianie jeżdżący tylko w granicach Wrocławia autobusy z cyfrą 9 na początku numeru mogą traktować jak zwykłe autobusy miejskie. Obowiązują w nich bilety okresowe i czasowe, można kupić bilet na jednorazowy

– Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi – dodawał Wojciech Błoński wójt gminy Długołęka.

Rozszerzony zostanie system UrbanCard i integracja systemów – we wszystkich pojazdach pojawią się kasowniki Urbancard.

– 20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną – autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają 4 razy więcej, bo ponad 5,4 mln wozokilometrów. Żeby pokazać skalę – autobusy międzygminne w ciągu roku 135 razy okrążają ziemię – opisywała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.

Całość zadania to koszt około 700 mln złotych brutto. Ta integracja aglomeracyjna będzie w przyszłości obejmować nie tylko transport tramwajowy i autobusowych, ale też kolejowy.

– Pierwsze zmiany są już wdrażane. Na początku marca uruchomiliśmy weekendowe połączenia do Żórawiny – dwóch linii autobusowych: 903 i 913: 38 kursów w soboty i 27 kursów w niedziele (wcześniej linie te kursowały wyłącznie w dni robocze) Od najbliższej soboty (6 kwietnia) rusza pakiet rozwiązań na liniach międzygminnych łączących Wrocław z Wisznią Małą, Miękinią i Długołęką – dodawała Tyniec-Piszcz.

Na czym będą polegały zmiany, wyjaśniał Jakub Bronowicki, wójt gminy Wisznia Mała:

„Pojawi się nowa oferta komunikacyjna dla Szewc i Kryniczna – To całkowicie nowa linia 905 – w relacji: Szewce – Wrocław Kromera (17 kursów w dni robocze i 14 kursów w dni wolne). Do tego linia 908 zyska przedłużenie wybranych kursów do Kryniczna (17 kursów w dni robocze – wdrożenie tej zmiany nastąpi od poniedziałku 8 kwietnia).”

Nastąpią także zmiany w kierunku Miękini. Zwiększy się częstotliwość kursowania linii 923 i 938. Uruchomionych zostanie 26 nowych kursów do Wilkszyna w dni robocze – to linia 923, zaś  linia 938 tu nastąpi uruchomienie 10 nowych kursów do Lutyni.

Planowane zmiany w komunikacji między Wrocławiem a Długołęką opisywał wójt tej gminy Wojciech Błoński:

„Tu już reorganizujemy komunikację w dni wolne. To linia 911 i 921 – zmiana obsługi Oleśniczki i Brzeziej Łąki (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę  i 19 nowych kursów w niedzielę na linii 921). To także zmiany na liniach 914 i 924 – zmiana obsługi miejscowości Domaszczyn i Kamień, obsługa Bykowa, Borowej i Stępnia (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 16 nowych kursów w niedzielę na linii 924 oraz 3 nowe kursy na linii 914).”

Jak dodawał Błoński, także linia 931 zwiększy liczbę kursów do Kiełczówka (dotychczas co drugi kurs, po zmianie każdy kurs).

– Pierwsze zmiany wprowadzimy już od najbliższej soboty. A w najbliższą niedzielę, w czasie wyborów samorządowych wszyscy w granicach Wrocławia tramwajami i autobusami mogą jeździć bezpłatnie – przypominał wiceprezydent Mazur.

Jak dodawał Mazur, wspólnie z włodarzami całej aglomeracji Wrocław stara się poprawiać komfort także najstarszych naszych mieszkańców, dlatego ruszyła Karta Seniora Aglomeracji Wrocławskiej, czyli pakiet zniżek u 100 partnerów na terenie Wrocławia i gmin z aglomeracji.

– Wciąż zgłaszają się do nas kolejne firmy i instytucje, więc zakładamy, że docelowo będzie to grubo ponad 200 podmiotów. Karta zapewni wszystkim mieszkańcom gmin z aglomeracji, którzy mają powyżej 60. lat możliwość skorzystania z przygotowanych promocyjnych ofert – mówił Mazur.

Do czego uprawnia karta z powodzeniem od lat działąjaca we Wrocławiu (Wrocławska Srebrna Karta Seniora), która teraz będzie uzupełniana przez Aglomeracyjną Kartę Seniora?

  • darmowe lub zniżkowe wejścia na wydarzenia kulturalne, edukacyjne (organizowane przez teatry, kina, muzea, domy kultury, centra inicjatyw twórczych, stowarzyszenia, fundacje),
  • zniżki na zajęcia sportowe i rekreacyjne, rajdy terenowe i wycieczki,
  • rabaty na usługi prozdrowotne, konsultacje i porady ze specjalistami i lekarzami,
  • zniżki na wybrane produkty i usługi w sklepach, w salonach kosmetycznych.

– Karta Seniora Aglomeracji to rozszerzenie WROCŁAWSKIEJ KARTY SENIORA, a ta działa doskonale – w programie mamy ponad 60 tys.  mieszkańców Wrocławia. Partnerami Karty jest 150 instytucji i firm. Mieszkaniec aglomeracyjnej gminy będzie mógł skorzystać z oferty wrocławskich partnerów, a wrocławscy seniorzy będą mogli skorzystać z obiektów i instytucji w aglomeracyjnych gminach – wyjaśniał Jacek Kowalski prezes stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska.

Posiadacze wrocławskiej srebrnej karty seniora mogą korzystać teraz ze zniżek w gminach Aglomeracji: nie trzeba wyrabiać nowej karty. Opis Karty Seniora Aglomeracji Wrocławskiej wraz z listą partnerów można znaleźć na stronie: http://www.seniorzy.wroclaw.pl/karta-seniora-aglomeracji-wroclawskiej

Mamy już blisko 100 partnerów na terenie Wrocławia i w gminach Aglomeracji. Cały czas dołączają kolejne firmy. Karty przygotowane są dla gmin będących członkami Stowarzyszenia, tj. gmin Bierutów, Borów, Czernica, Długołęka, Dziadowa Kłoda, Jordanów Śląski, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Kondratowice, Krośnice, Malczyce, Mietków, Międzybórz, Prusice, Przeworno, Strzelin, Syców, Środa Śląska, Wiązów, Wisznia Mała, Wołów, Zawonia, Żmigród – wyliczał Kowalski dodając, że do programu może przystąpić mieszkaniec gminy, która jest członkiem Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska i jest to osoba mająca 60 lat i więcej.

Karty wydawane będą w urzędach gmin. Oferty partnerów są dostępne na stronie internetowej Wrocławskiego Centrum Seniora oraz na stronach poszczególnych gmin biorących udział w programie.

Wydanie Karty Seniora Aglomeracji Wrocławskiej jest całkowicie bezpłatne.

 

Foto: mat. prasowe