Prawie 200 milionów pasażerów – tyle osób skorzystało z komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w 2023 roku. To o 10% więcej niż rok wcześniej. Ta frekwencja przełożyła się na wpływy z biletów, które wyniosły ponad 200 milionów złotych.

W 2023 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami – w tej kadencji powstało 11 nowych linii, a łącznie autobusy aglomeracyjne przejechały 4,54 mln kilometrów.

– Z kolei wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,13 mln km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie – przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.

Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – łącznie ponad 194,5 miliona podróży.

2023 rok to rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – łącznie sprzedano 36 mln sztuk biletów o wartości 207,95 mln zł. To ponad 5,5 miliona sztuk więcej niż w 2022 roku. Wyższa była również wartość sprzedaży. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 miliona wpływów z biletów międzygminnych. Łącznie sprzedaż biletów względem poprzedniego roku była wyższa o 22%, a względem 2019 roku  – czyli ostatniego roku przed pandemią koronawirusa – była wyższa niemal o 1/3 bo o 30,5%.

– Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta Sutryka i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21 roku życia i seniorzy po 65 roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom – także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy około 650 milionów złotych – wylicza dyrektor Tyniec-Piszcz.

W „pracę przewozową” nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od Nowego Roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy, a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów, a od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld zł – najwięcej w historii.

Wzrost wydatków na komunikację zbiorową w mieście i aglomeracji, w tym także dofinansowywanie przewozów kolejowych czy obsługę informacyjną (np. odpowiednie informacje na tablicach rozkładów) dobrze widać, gdy zestawi się wydatki rok do roku:

  • 2018 r. – 412 321 207 zł,
  • 2019 r. – 479 741 642 zł,
  • 2020 r. – 493 127 139 zł,
  • 2021 r. – 543 941 425 zł,
  • 2022 r. – 568 456 860 zł,
  • 2023 r. – ok. 650 mln zł.

Ostatnie pięć lat to także największe zmiany taborowe w historii miasta – aż 253 nowe autobusy na ulicach Wrocławia i 153 nowe i gruntownie wyremontowane tramwaje. Dzięki wydaniu niemal 360 mln zł na Torywolucję liczba wykolejeń z poziomu 120 spadła na 21 rocznie.

 

Foto: mat. MPK Wrocław / Miejsca we Wrocławiu