Trasa tramwajowa na Maślice to jedna z priorytetowych inwestycji, które zostały zawarte w planie rozwoju wrocławskiej komunikacji tramwajowej do 2027 roku. O planach na ogłoszenie przetargu dotyczącego opracowania projektu informowaliśmy pod koniec grudnia 2022 roku. Postępowanie zostało już rozstrzygnięte, a najkorzystniejszą ofertę złożyło Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem.

Jeździmy już TAT oraz przez Popowice i się nie zatrzymujemy. Rozstrzygnęliśmy przetarg na projektowanie budowy tramwaju na Maślice. To kolejne wielka inwestycja, która czeka nas w najbliższych latach. Żeby ją zrealizować musimy jednak mieć dokumentację projektową tego zadania. Jej uzyskanie to skomplikowany, długotrwały proces i kosztowny. Oferta, którą wybraliśmy opiewa na kwotę 3 672 780 zł – wyjaśniają Wrocławskie Inwestycje.

Trasa tramwajowa na Maślice to ponad 3,2 km nowego torowiska, a jeśli liczyć z pętlą – to niemal 4 km długości. Jej początek planowany jest w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie około 2 km wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej. Następnie trasa odbije w lewo, w kierunku południowo-zachodnim, w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi m.in. w kierunku Głogowa czy Zielonej Góry. Wybór tego miejsca na pętlę tramwajową nie jest przypadkowy, ponieważ w planach PKP jest wybudowanie stacji kolejowej Wrocław-Maślice w sąsiedztwie. Przy pętli tramwajowej planowany jest także parking typu Park and Ride.

Co więcej, założenia koncepcyjne zakładają budowę na trasie 8 par przystanków: na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, Bogatyńskiej, Brodnickiej, na rozwidleniu ul. Maślickiej i trasy tramwajowej odbijającej w kierunku południowo zachodnim, przy ul. Suwalskiej oraz ul. Królewieckiej.

To wielkie i skomplikowane zadanie. Planujemy wybudować most na Ługowinie, liczne sieci podziemne, kilka kilometrów torowiska. Dokumentacja obejmie wiele pozwoleń i uzgodnień m.in. decyzję środowiskową, ZRID czy budowę nowej stacji prostownikowej na Maślicach. Stąd też od momentu podpisania umowy projektant będzie miał na przygotowanie dokumentacji ponad dwa lata. Inwestycja będzie objęta konsultacjami społecznymi. Jest ściśle powiązana z przebudową ulicy Maślickiej – na to zadanie mamy już dokumentację projektową obejmującą kompleksową przebudowę jezdni, budowę dróg dla rowerów, chodników oraz całej infrastruktury podziemnej i zieleni – dodają Wrocławskie Inwestycje.

Mieszkańcy Maślic i okolicznych osiedli pojadą tramwajem prawdopodobnie na początku 2027 roku, ponieważ zgodnie z dokumentacją przetargową planowany termin zakończenia wszystkich robót to 30 listopada 2026 roku.

 

Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje