Otwarto oferty w przetargu na operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Zgłosiła się tylko jedna firma. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty, od przyszłego roku mieszkańcy będą mogli korzystać z 10 dodatkowych stacji i jeszcze większej liczby rowerów niż dotychczas.
Trwa analiza złożonej oferty firmy Nextbike. Już teraz znane są jednak szczegóły umowy, które znalazły się w opisie przetargowym. Oprócz obsługi dotychczasowych 220 stacji roweru miejskiego nowy wykonawca będzie zobowiązany do utworzenia kolejnych 10 nowych. Przybędzie również samych jednośladów – pojawi się 2300 rowerów standardowych (o 100 więcej niż obecnie), co najmniej 100 rowerów elektrycznych oraz 34 rowery specjalne (towarowe, dziecięce, tandemy i rowery typu handbike).
– Po rozstrzygnięciu przetargu podpiszemy dwuletnią umowę z wykonawcą. Wiemy, że pandemia mocno skomplikowała sytuację na rynku dostaw części do rowerów. Po przeprowadzeniu konsultacji rynkowych ustaliliśmy, że nie będziemy wymagali dostarczenia wyłącznie nowych pojazdów. Mogą być używane, ale oczywiście w pełni sprawne, wyregulowane i przygotowane do sezonu – mówi Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu.
W związku z planowanym wyłonieniem operatora na kolejne 2 lata, Wrocławski Rower Miejski nie będzie działał przez 3 zimowe miesiące. Obecny kontrakt z firmą Nextbike wygasa wraz z końcem grudnia, a rowery będą udostępnione do końca listopada. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty, nowy operator uruchomi system z początkiem marca 2023 r. W sezonie zimowym 2023/2024 pojawi się z kolei o blisko połowę więcej rowerów, niż dotąd. W trakcie ostatniej zimy do dyspozycji mieszkańców było 665 rowerów. Ich liczba wzrośnie do 1150 sztuk.
Pierwsze 20 minut niezmiennie bez opłat
To przede wszystkim ważna wiadomość dla mieszkańców, którzy wykorzystują Wrocławski Rower Miejski do codziennych, krótkich przejazdów. Tak, jak teraz, pierwsze 20 minut przejazdu będzie bezpłatne. Zmienią się natomiast stawki za kolejne minuty wypożyczenia. Następne 40 minut będzie kosztowało 3 zł (było 2 zł), a kolejna rozpoczęta godzina i każda następna – 6 zł (były 4 zł). Wzrośnie również jednorazowa opłata inicjalna – z 10 zł do 20 zł.
Gdzie powstaną nowe stacje Wrocławskiego Roweru Miejskiego?
Nowe stacje uzupełnią system Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Cztery z nich będą zlokalizowane przy dworcach kolejowych, co wpłynie na integrację systemu WRM z transportem kolejowym. Nowe lokalizacje to:
– ul. Pełczyńska (Dworzec Osobowice),
– ul. Dalimira – ul. Pęgowska,
– ul. Starodębowa (Dworzec Wrocław Popowice),
– ul. Przy Torze (Dworzec Wrocław Wojnów),
– ul. Nowodworska – ul. Strzegomska,
– ul. Jerzmanowska – ul. Kośnego,
– ul. Kopycińskiego – ul. Drabika,
– ul. Ziemniaczana – ul. Boiskowa,
– ul. Czarnuszkowa – ul. Waniliowa,
– ul. Port Lotniczy,
– ul. Bierutowska,
– ul. Sygnałowa – ul. Grapowa,
– ul. Awicenny (Dworzec Wrocław Zachodni),
– ul. Lekarska- ul. Żmigrodzka.
Priorytetowa zrównoważona mobilność
Wrocławski Rower Miejski działa już od 11 lat i korzysta z niego ponad 336 tys. zarejestrowanych użytkowników. Tylko w pierwszym półroczu tego roku WRM był wypożyczany ponad 1 mln 50 tys. razy. Od początku działania systemu do połowy sierpnia mieszkańcy zrealizowali już łącznie ponad 10 milionów wypożyczeń.
Wraz z rozszerzeniem projektu WRM, we Wrocławiu powstają kolejne drogi rowerowe i trasy przyjazne rowerzystom.
– Już teraz we Wrocławiu mamy blisko 1400 kilometrów tras przyjaznych rowerzystom. To oczywiście nie tylko same drogi rowerowe, ale także kontrapasy, ciągi pieszo-rowerowe, strefy uspokojonego ruchu czy wały. Tylko w zeszłym roku dodaliśmy 34 kilometry tras przyjaznych dla rowerzystów i powstają kolejne – mówi Jacek Sutryk, Prezydent Wrocław.
Budowa nowych dróg rowerowych jest obowiązkowym elementem wszystkich największych inwestycji we Wrocławiu. Powstają przy okazji budowy Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór, trasy tramwajowej na Popowice, Alei Wielkiej Wyspy czy realizowanego 2. etapu obwodnicy Leśnicy. Z kolei w centrum, do końca roku, za blisko 2,5 mln zł nowe drogi rowerowe powstaną przy ul. Sądowej.
Źródło: mat. prasowe UM Foto: Miejsca we Wrocławiu