We wtorek (28 lutego) Koleje Dolnośląskie poinformowały o akceptacji oferty Urzędu Miejskiego dotyczącej uznania karty Urbancard w przewozach regionalnych na terenie Wrocławia. Spotkanie przedstawicieli UM, UMWD, KD i POLREGIO, którego celem będzie przygotowanie finalnego porozumienia, zaplanowano na najbliższy piątek.

Do połowy 2021 roku w pociągach Kolei Dolnośląskich i POLREGIO mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej mogli podróżować na podstawie biletów miejskich co najmniej 24-godzinnych, Urbancard lub za okazaniem legitymacji uprawniającej do darmowego przejazdu. Od momentu, gdy urzędnicy postanowili nie przedłużać umowy z przewoźnikami kolejowymi Wrocław tonie w coraz większych korkach, dlatego też podjęto działania zmierzające do ponownego zawarcia umowy z przewoźnikami.

Wrocławianie mają dostęp do najgęstszej sieci kolejowej z dużych polskich miast. Z Wrocławia pociągiem można wyjechać aż w 11 kierunkach. Wykorzystajmy ten potencjał! Więcej samochodów na ulicach to coraz większy smog, korki i codzienne, niepotrzebne nerwy – mówi Krzysztof Maj Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Na początku grudnia 2022 roku samorząd Wrocławia zaproponował, że zapłaci za każdego pasażera odbywającego podróż bez przesiadki na terenie miasta 9,10 zł (zaznaczając, że kwota ta zmieni się po waloryzacjach cen biletów). Obecnie owa stawka kształtuje się na poziomie 9,40 zł za każdą podróż odbytą na podstawie Urbancard lub innej ulgi i zniżki honorowanej na postawie uchwały Rady Miejskiej Wrocławia.

Podczas wspólnych rozmów przewoźnicy kolejowi proponowali rozliczanie się z miastem na podstawie umów o tzw. „wozokilometr” i za liczbę zatrzymań na stacjach kolejowych. Te metody są bardziej obiektywne i łatwe do policzenia. Proponowane przez władze Wrocławia liczenie pasażerów jest wbrew pozorom mniej obiektywne i jest kosztowne, bo szacowany koszt tej procedury cztery razy do roku sięga około miliona złotych. Jednak aby przerwać impas i osiągnąć porozumienie przewoźnicy zdecydowali się zaakceptować propozycję Wrocławia.

Chcemy przerwać impas w rozmowach, dlatego zgadzamy się na ofertę przedstawioną przez Wrocław. Zakłada ona dość kłopotliwego metodologicznie wyliczenia ilości pasażerów korzystających z Urbancard, ale jesteśmy w stanie je zaakceptować. Mam nadzieję, że od 1 kwietnia, a może nawet szybciej, nawiążemy ponownie współpracę z miastem – informuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Jak przypomina Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego, wspólny bilet na przejazdy MPK i KD/POLREGIO dotyczy wszystkich Wrocławian posiadających aktywny status w programie Nasz Wrocław – Program Miejski oraz uprawnienia do podróżowania komunikacją miejską (bilet co najmniej 7-dniowy lub uprawnienie do bezpłatnych przejazdów).

 

Foto: mat. prasowe UMWD