Jeszcze tej jesieni ogłoszony będzie przetarg na projektowanie tramwaju na osiedle Klecina. W zależności od wybranego wariantu, nowe torowisko będzie miało 2 lub 2,2 km długości. 

 Obecna nazwa pętli „Klecina”, gdzie kończą swoje kursy tramwaje linii 7 i 17, jest pewnym uproszczeniem. Formalnie osiedle Klecina leży wyłącznie na lewym brzegu rzeki Ślęzy. Istniejąca pętla 7 i 17 znajduje się na prawym brzegu, a więc jeszcze na osiedlu Krzyki – Partynice. Teraz tramwaj ma naprawdę dotrzeć na Klecinę, a nawet na Oporów. Którędy? Pod uwagę brane są dwie możliwości.

• W pierwszej z nich, jadąc w kierunku obecnej pętli Klecina, tramwaj miałby skręcać z ul. Przyjaźni w prawo (mniej więcej na wysokości przystanku Sąsiedzka). Następnie przecinałby Krzycką, Skarbowców, przekraczał nowym mostem rzekę Ślęzę, wjeżdżał na Klecinę i tam przecinał Dożynkową oraz Jutrzenki. Kończyłby trasę na pętli przy ul. Kupieckiej (administracyjnie to już osiedle Oporów). To wariant przewidywany od lat w dokumentach planistycznych, zarysowany w istniejących już liniach zabudowy tej części osiedla Krzyki-Partynice.   

• W drugiej wersji tramwaj miałby skręcać w miejscu obecnej pętli Klecina na północ. Jechałby wzdłuż rzeki i przekraczał Ślęzę w tym samym miejscu, co w pierwszym wariancie – czyli mniej więcej na wysokości Parku Krzyckiego. Potem jechałby do Kupieckiej. To propozycja wysunięta przez część mieszkańców ul. Krzyckiej, ale również zostanie starannie przeanalizowana. Nie przecinałaby osiedla jadąc po rezerwie zaplanowanej na tramwaj, ale na jej przebieg zostałyby wykorzystane tereny zielone. 

img 8904Analizy wskazują, że nowa linia tramwajowa bardzo zwiększy dostępność do komunikacji miejskiej dla mieszkańców tej okolicy, którzy będą mieli przystanek w zasięgu 5 minut pieszo od domu. Obecnie takich osób jest 3,9 tysiąca. Gdy trasa powstanie, będzie mogło to być nawet 11,5 tys. ludzi – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, czyli podmiotu, który będzie nadzorował to zadanie w imieniu gminy Wrocław. 

 W ramach przygotowań do sporządzenia projektu, przyszły zwycięzca przetargu sporządzi szczegółową analizę porównawczą obu wariantów. Będzie musiał wziąć pod uwagę aspekty techniczne (w tym szerokość niezbędnych korytarzy pod nowe torowiska i odpowiednie profile łuków), przyrodnicze, społeczne oraz ekonomiczne.

 W ramach zadania zaprojektowany zostanie nowy most nad rzeką Ślęzą, nowe drogi i układy skrzyżowań, drogi rowerowe, chodniki, przystanki tramwajowe, pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości ul. Kupieckiej wraz z punktem socjalnym i toaletą ogólnodostępną, park and ride na kilkadziesiąt aut oraz parking rowerowy. Od momentu podpisania umowy biuro projektowe będzie miało 24 miesiące na przygotowanie dokumentacji oraz niezbędnych pozwoleń – wylicza Krzysztof Świercz. 

 Przetarg będzie ogłoszony jeszcze jesienią 2024 roku.

Obecnie miasto jest na etapie sporządzania dokumentacji projektowej na dwie inne zupełnie nowe trasy tramwajowe (Borowska i Maślice). Miasto oczekuje na ministerialne rozwiązania, które umożliwią doprojektowanie torowiska tramwajowego w ramach już budowanej TAT na Jagodno. Zakończone jest projektowanie tramwaju z Sępolna na Swojczyce. W projekcie budżetu Wrocławia na 2025 rok zaproponowano na zbudowanie tej ostatniej trasy ponad 55 mln zł (kolejne wydatki od 2026, bo całkowity koszt będzie ok. czterokrotnie wyższy).

Foto: mat. prasowe