W ostatnim czasie pisaliśmy o kontrakcie, w ramach którego do Wrocławia trafi 46 tramwajów. Jednak nowe pojazdy to nie wszystko, konieczne są także remonty torowisk, które zgodnie z planami MPK będą konsekwentnie realizowane.
Wrocławska TORYwolucja, czyli modernizacja torowisk, trwa już od 2019 roku. W ubiegłym roku udało się wymienić 11 kilometrów szyn oraz 32 zwrotnice, wyregulować ponad 220 metrów torów i rozjazdów czy wymienić ponad 4,5 tys. poprzeczek, śrub stopowych, podkładów itp. Natomiast torowcy spędzili na wyjazdach awaryjnych w ciągu roku ponad 250 godzin.
Do najważniejszych inwestycji 2020 roku można zaliczyć:
- Zielone torowiska na ul. Hallera i ul. Żmigrodzkiej – między torami została posadzona trawa, co poprawiło estetykę miejsc, zrobiło się także ciszej.
- Wyremontowanie pętli przy ul. Zawalnej.
- Wyniesienie peronów na rondzie Reagana.
- Wymiana rozjazdów na skrzyżowaniach ulic: Podwala ze Świdnicką, Świdnickiej z Piłsudskiego czy Piotra Skargi z Teatralną.
- Remont pętli Sępolno.
- Remont torowiska na ul. Olszewskiego.
- Wymiana torowiska na pętli Leśnica.
MPK nie zamierza poprzestawać na tym, co już udało się wykonać. Po przeanalizowaniu stanu wrocławskich torowisk określone zostały priorytety inwestycyjne, które mają zostać zrealizowane w 2021 roku.
– W 2021 roku stawiamy sobie ambitny plan wymiany rozjazdów na kluczowych skrzyżowaniach w mieście. Ich pogarszający się stan wymaga szybkich działań – mówił prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Będzie to szereg inwestycji w newralgicznych punktach miasta, takich jak plac Jana Pawła II czy skrzyżowanie alei Hallera z ulicą Powstańców Śląskich – dodał.
Szczegółowa lista zadań #TORYwolucji 2021 wygląda następująco:
- 19 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 53 mln zł,
- wymiana kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu przejazdów węzłów rozjazdowych/komunikacyjnych i zwrotnic,
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Legnicka – ul. Złotoryjska (DOLMED) i remont toru w ul. Śrubowej (odcinek od rozjazdu do ul. Strzegomskiej),
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Podwale-Krupnicza-Sądowa, rozjazd na ul. Podwale od pl. Orląt Lwowskich,
- wymiana rozjazdu w węźle ul. Piotra Skargi – ul. Teatralna, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
- wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. P. Skargi,
- wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na pl. Jana Pawła II,
- remont torowiska w ul. Św. Mikołaja oraz ul. Ruskiej,
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza rozjazd od ul. Ruskiej,
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
- pl. Dominikański wymiana rozjazdu od ul. Kazimierza Wielkiego – Widok,
- wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. Oławskiej (pl. Społecznego),
- wymiana rozjazdu i skrzyżowania w węźle Kazimierza Wielkiego – Widok – Szewska ( od ul. Widok od ul. Świdnickiej),
- wymiana rozjazdów w węźle rozjazdowym przy zajezdni Borek,
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Powstańców Śląskich, rozjazd od ul. Hallera,
- wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Grabiszyńska, rozjazd w ul. Hallera,
- wymiana dwóch rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich – Hallera, rozjazdy w ul. Powstańców Śl.,
- remont torowiska w ul. Hallera od ul. Powstańców Śląskich do ul. Mieleckiej,
- naprawa przejazdu przez torowisko na pl. Strzegomskim,
- naprawa przejazdu przez torowisko w ul. Legnickiej przy ul. Zachodniej,
- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Słowiańska – ul. Jedności Narodowej.
- bieżące monitorowanie stanu torowisk i reagowanie na zły stan poszczególnych jego fragmentów przed dojściem do potencjalnego zdarzenia/wykolejenia,
- stały nadzór nad pracą wykonawców.