W ostatnim czasie pisaliśmy o kontrakcie, w ramach którego do Wrocławia trafi 46 tramwajów. Jednak nowe pojazdy to nie wszystko, konieczne są także remonty torowisk, które zgodnie z planami MPK będą konsekwentnie realizowane.

Wrocławska TORYwolucja, czyli modernizacja torowisk, trwa już od 2019 roku. W ubiegłym roku udało się wymienić 11 kilometrów szyn oraz 32 zwrotnice, wyregulować ponad 220 metrów torów i rozjazdów czy wymienić ponad 4,5 tys. poprzeczek, śrub stopowych, podkładów itp. Natomiast torowcy spędzili na wyjazdach awaryjnych w ciągu roku ponad 250 godzin.

Do najważniejszych inwestycji 2020 roku można zaliczyć:

  • Zielone torowiska na ul. Hallera i ul. Żmigrodzkiej – między torami została posadzona trawa, co poprawiło estetykę miejsc, zrobiło się także ciszej.
  • Wyremontowanie pętli przy ul. Zawalnej.
  • Wyniesienie peronów na rondzie Reagana.
  • Wymiana rozjazdów na skrzyżowaniach ulic: Podwala ze Świdnicką, Świdnickiej z Piłsudskiego czy Piotra Skargi z Teatralną.
  • Remont pętli Sępolno.
  • Remont torowiska na ul. Olszewskiego.
  • Wymiana torowiska na pętli Leśnica.

MPK nie zamierza poprzestawać na tym, co już udało się wykonać. Po przeanalizowaniu stanu wrocławskich torowisk określone zostały priorytety inwestycyjne, które mają zostać zrealizowane w 2021 roku.

W 2021 roku stawiamy sobie ambitny plan wymiany rozjazdów na kluczowych skrzyżowaniach w mieście. Ich pogarszający się stan wymaga szybkich działań – mówił prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Będzie to szereg inwestycji w newralgicznych punktach miasta, takich jak plac Jana Pawła II czy skrzyżowanie alei Hallera z ulicą Powstańców Śląskich – dodał.

Szczegółowa lista zadań #TORYwolucji 2021 wygląda następująco:

  • 19 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 53 mln zł,
  • wymiana kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu przejazdów węzłów rozjazdowych/komunikacyjnych i zwrotnic,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Legnicka – ul. Złotoryjska (DOLMED) i remont toru w ul. Śrubowej (odcinek od rozjazdu do ul. Strzegomskiej),
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Podwale-Krupnicza-Sądowa, rozjazd na ul. Podwale od pl. Orląt Lwowskich,
  • wymiana rozjazdu w węźle ul. Piotra Skargi – ul. Teatralna, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
  • wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. P. Skargi,
  • wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na  pl. Jana Pawła II,
  • remont torowiska w ul. Św. Mikołaja oraz ul. Ruskiej,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza rozjazd od ul. Ruskiej,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
  • pl. Dominikański wymiana rozjazdu od ul. Kazimierza Wielkiego – Widok,
  • wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. Oławskiej (pl. Społecznego),
  • wymiana rozjazdu i skrzyżowania w węźle Kazimierza Wielkiego – Widok – Szewska ( od ul. Widok od ul. Świdnickiej),
  • wymiana rozjazdów w węźle rozjazdowym przy zajezdni Borek,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Powstańców Śląskich, rozjazd od ul. Hallera,
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Grabiszyńska, rozjazd w ul. Hallera,
  • wymiana dwóch rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich – Hallera, rozjazdy w ul. Powstańców Śl.,
  • remont torowiska w ul. Hallera od ul. Powstańców Śląskich do ul. Mieleckiej,
  • naprawa przejazdu przez torowisko na pl. Strzegomskim,
  • naprawa przejazdu przez torowisko w ul. Legnickiej przy ul. Zachodniej,
  • wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Słowiańska – ul. Jedności Narodowej.
  • bieżące monitorowanie stanu torowisk i reagowanie na zły stan poszczególnych jego fragmentów przed dojściem do potencjalnego zdarzenia/wykolejenia,
  • stały nadzór nad pracą wykonawców.

We Wrocławiu pojawi się 46 nowych tramwajów.