Po raz pierwszy Polski Autobus Wodorowy NesoBus pojawił się na wrocławskich ulicach pod koniec czerwca 2022 roku. Wtedy jednak był testowany przez MPK tylko cztery dni. Teraz przyszedł czas na dłuższe testy, a zeroemisyjny pojazd będzie woził pasażerów komunikacji miejskiej na różnych liniach aż do 5 sierpnia.
Dzięki zastosowaniu technologii wodorowej NesoBus emituje jedynie parę wodną, co znacząco redukuje emisję szkodliwych gazów i zanieczyszczeń, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza.
– Wrocław, a także wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych NesoBus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych gazów, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów – podkreśla prezes MPK Wrocław, Witold Woźny.
System napędowy NesoBusa opiera się na dwóch silnikach elektrycznych ZF, umieszczonych o łącznej mocy 250 kW. Dzięki temu autobus jest niezawodny, efektywny i przyjazny dla środowiska, mogąc działać w temperaturach od -30°C i nawet do +50°C. Autobus posiada pięć kompozytowych butli typu IV od firmy Hexagon, każda o pojemności 312 litrów – łącznie mogą one przechować 37,5 kg wodoru, co pozwala NesoBusowi przejechać nawet do 450 km na jednym tankowaniu.
Pojazd będzie testowany do 5 sierpnia – MPK Wrocław zapowiada, że będzie się chciało przyjrzeć, jak pojazd radzi sobie zarówno w ramach infrastruktury zajezdni, jak i w warunkach miejskich, na drogach. W poniedziałek (8 lipca) wodorowy autobus wyjechał na trasę linii 142, natomiast w kolejnych dniach mieszkańcy Wrocławia spotkają go także na wielu innych liniach.
– Paliwo wodorowe to paliwo przyszłości. To nie pytanie „czy”, a „kiedy” będzie wdrażane do eksploatacji w środkach komunikacji publicznej – zaznacza prezes Woźny.
Foto: mat. MPK Wrocław