Studenci z Koła Naukowego Robotyków KoNaR budują robotyczną bezzałogową łódź, która wykorzystując odnawialne źródła energii, ma przepłynąć Ocean Atlantycki. Pierwsze testy zostaną przeprowadzone na Odrze już w marcu bieżącego roku. Wszystko to w ramach konkursu Microtransat.

W listopadzie zespół naszych robotyków wystartuje w konkursie Microtransat w kategorii robotycznej, umożliwiającej przesyłanie na łódź danych, w tym m.in. poleceń zmiany kursu – informuje Politechnika Wrocławska.

Studenci z KNR KoNaR zajmują się przede wszystkim robotami mobilnymi, z którymi odnosili wiele sukcesów na międzynarodowych zawodach. Nie boją się jednak nowych wyzwań. W czerwcu zajęli trzecie miejsce w międzynarodowych zawodach sond kosmicznych CanSat Competition w USA, a teraz postanowili zmierzyć się z niespokojnymi wodami Atlantyku.

Dotychczas podjęto ponad 30 prób przepłynięcia Atlantyku, ale tylko jedna zakończyła się powodzeniem. To jednak nie zniechęca studentów. Pokonanie trasy z Wysp Kanaryjskich na Karaiby może potrwać, w zależności od siły wiatru, od dwóch do pięciu miesięcy. W tym czasie łódź będzie musiała przetrwać trudne warunki pogodowe – sztormy czy porywiste wiatry, a także unikać najpopularniejszych tras żeglugowych.

To nasza pierwsza tego typu konstrukcja, a kluczowa w projekcie będzie jej niezawodność. Plan minimum to przepłynięcie około tysiąca kilometrów, ale jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to liczymy, że uda nam się pokonać cały dystans – podkreśla Jakub Lemański, programista Embedded w projekcie, student na kierunku automatyka przemysłowa.

Pierwsze testy zostaną przeprowadzone na Odrze w marcu 2025 roku. Później zespół przeniesie się na Mazury i wreszcie w okolice Helu, gdzie łódkę czekają kolejne próby. Docelowa misja, już na Atlantyku, rozpocznie się w listopadzie.

Łódź zostanie wyposażona w cztery komplety paneli fotowoltaicznych i baterii, system komunikacji satelitarnej, a także system GPS. Koszt jej budowy to ok. 15-20 tys. zł, natomiast cały projekt ma kosztować ok. 50 tys. zł.

 

Foto: mat. prasowe Politechnika Wrocławska