1 marca to pierwszy dzień meteorologicznej wiosny, a także pierwszy dzień sezonu na Wrocławski Rower Miejski. Na miłośników dwóch kółek czeka kilka zmian: zaktualizowana wersja aplikacji, większa liczba pojazdów i stacji oraz wyższe opłaty za korzystanie z jednośladów. Pierwsze 20 minut nadal pozostaje bezpłatne.

Więcej rowerów i nowe stacje

Od 1 marca 2023 r. mieszkańcy Wrocławia będą mieli do dyspozycji 2300 rowerów standardowych (o 100 więcej niż dotychczas), co najmniej 100 rowerów elektrycznych oraz 34 rowery specjalne (towarowe, dziecięce, tandemy i rowery typu handbike). Przybędzie także 10 nowych stacji w następujących lokalizacjach:

  • Port Lotniczy,
  • ul. Pełczyńska (dworzec kolejowy),
  • ul. Starodębowa (przystanek kolejowy),
  • ul. Przy Torze (przystanek kolejowy),
  • ul. Kopycińskiego / ul. Drabika,
  • ul. Ziemniaczana / ul. Boiskowa,
  • ul. Czarnuszkowa / ul. Waniliowa,
  • ul. Bierutowska,
  • ul. Grapowa / ul. Sygnałowa,
  • ul. Ibn Siny Awicenny (dworzec kolejowy).

Wzrost opłat za wypożyczenie

Pierwsze 20 minut przejazdu nadal pozostanie bezpłatne. Zmienią się natomiast stawki za kolejne minuty wypożyczenia. Następne 40 minut będzie kosztowało 3 zł (było 2 zł), a kolejna rozpoczęta godzina i każda następna – 6 zł (były 4 zł). Wzrośnie również jednorazowa opłata inicjalna – z 10 zł do 20 zł.

Ponad 1400 km dróg rowerowych na terenie Wrocławia

W 2007 roku system wrocławskich dróg rowerowych mierzył zaledwie 145 kilometrów. Dzięki inwestycjom przeprowadzonym w ciągu ostatnich kilkunastu lat system ten wydłużył się do 393 kilometrów, jednak to nie całość infrastruktury dla rowerzystów, ponieważ do ich dyspozycji jest jeszcze ponad 300 kilometrów tras na wałach i w parkach oraz 640 kilometrów w strefach ruchu uspokojonego. Całościowo to ponad 1400 kilometrów.

Jednak to nie koniec rowerowych inwestycji, ponieważ jak informuje Biuro Prasowe UM Wrocławia, w najbliższych latach priorytetowo realizowane będą zadania, które zostały wyznaczone wspólnie z mieszkańcami w ramach Planu Działań do 2030 roku, czyli m. in.:

  • dokończenie ścieżek w centrum oraz łatanie dziur w istniejących trasach,
  • budowa nowych tras na terenach zielonych, przy wykorzystaniu potencjału korytarzy rzek czy terenów PKP,
  • budowa kolejnych parkingów rowerowych oraz zamykanych wiat przy miejscach zamieszkania,
  • wprowadzenie nowej formuły wrocławskiego roweru miejskiego – w planach jest rozpoznanie najmu długoterminowego, rowerów nietypowych czy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Duży nacisk planuje się także położyć na edukację i promocję rowerową, zarówno wśród najmłodszych, jak i dorosłych mieszkańców Wrocławia.

O sprawy komunikacji rowerowej na terenie miasta będzie dbać nowa oficer rowerowa – Katarzyna Kusowska, która rozpocznie swoją pracę w marcu bieżącego roku.

 

Foto: Miejsca we Wrocławiu