W sierpniu 2021 roku do Wojewody Dolnośląskiego trafił wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, która była konieczna, by ruszyć z budową nowych mostów Chrobrego. 7 lutego 2022 wojewoda wydał decyzję pozytywną, dzięki czemu prace przygotowawcze związane z budową przepraw właśnie ruszyły.

– Zakres inwestycji obejmuje budowę mostu Południowego (nad kanałem przeciwpowodziowym) i mostu Północnego (nad kanałem żeglugowym). Most Południowy będzie liczył 153,51 m długości całkowitej, z kolei Północny – 75,30 m. Nowe mosty powstaną obok istniejących starych przepraw i połączą Sępolno ze Swojczycami – w ciągu drogi wojewódzkiej 455. Na mostach będzie torowisko. W przyszłości pojadą po nim tramwaje z Sępolna na Swojczyce – informowała, przy okazji ogłaszania przetargu na budowę, spółka Wrocławskie Inwestycje.

Przebudowany zostanie również układ drogowy łączący z ulicami Marco Polo, Monopolową oraz Monte Cassino.

– W sumie powstanie 877 metrów nowej jezdni (na moście 186 m), ponad kilometr dróg dla rowerów, ponad 1100 metrów nowych chodników. W przebudowywanym układzie drogowym zaprojektowano 7 przejść dla pieszych. Wykonawca ma 14 miesięcy na przygotowanie przepraw i nowego układu drogowego – wyjaśnia Prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Produkcja elementów nowych mostów rozpoczęła się w Gdyni już w zeszłym roku. Dźwigary, łuki, poprzecznice i inne stalowe konstrukcje zostały przygotowane w firmie Vistal, specjalizującej się m.in. w obiektach mostowych i przygotowującej tego typu konstrukcje m.in. w Polsce i Skandynawii. Aktualnie elementy te czekają na transport do Wrocławia.

Koszt inwestycji oszacowano na 70 mln złotych.

 

Wizualizacje: BIPROGEO PROJEKT/GTI Design