Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił poprzednie Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i projektantom, jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, że jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje. Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno. Ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Bo jak projektować, jeśli nie ma przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 to się zmienia.

Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten kluczowy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście.

Rozporządzenie jasno określa jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120 km/h, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km/h), a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).

tramwaj na jagodno nowe przepisy 3

Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta Premiera Donalda Tuska i Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko by „tramwaj na Jagodno pojechał”, znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.

To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, w szczególności Premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – podkreśla Prezydent Jacek Sutryk.

Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.

Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju.

Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice – żeby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu – do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym – czyli przy współudziale gminy Siechnice możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia – opisuje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Tak więc teraz przed Wrocławiem uzupełnienie ogłoszenia przetargowego o te porozumienia i czekanie na oferty Projektantów. Urzędnicy mają nadzieję, że z formalnego punktu widzenia uda się utrzymać obecny termin 28 lutego br.

W połowie 2025 będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która później zostanie uzupełniona o tory tramwajowe. Już teraz budowa Trasy Autobusowej zawiera elementy, które posłużą wbudowaniu torowiska (słupy trakcyjne, tramwajowa geometria przystanków, podbudowa pod torowisko).

 

Foto: mat. prasowe UMW