Ponad 1167 km dróg, blisko 1600 chodników i ciągów pieszo-rowerowych, 104 parkingi, 118 ścieżek rowerowych i niespełna 1900 przystanków komunikacji zbiorowej – tak w liczbach przedstawia się Akcja Zima 2024/2025. Miasto jest gotowe na nadejście śniegu i dysponuje blisko 100 pojazdami, w tym ponad 90 pługosyparkami.
Akcja Zima w sezonie 2024/2025 obejmuje okres od początku listopada do końca marca. Ekosystem sprawuje nadzór związany z zimowym utrzymaniem dróg, będących w zarządzie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. W tym czasie służby miejskie są gotowe, aby zimowym oczyszczaniem objąć ponad 1167,59 km dróg. To odległość bliska tej, która w linii prostej dzieli Wrocław i Rzym.
– Pod koniec października zakończyliśmy coroczny przegląd sprzętu wykorzystywanego przez naszych wykonawców podczas Akcji Zima. W tym sezonie na ulicach miasta będzie pracować blisko 100 pojazdów, w tym ponad 90 pługosyparek. Sprawdziliśmy także zapasy środków chemicznych, które służą do zapobiegania skutkom zimy. Wykonawcy zgromadzili ponad 4,5 tys. ton soli oraz ponad 1000 ton kruszywa w swoich bazach. Dzięki temu możemy być pewni, że w razie pogorszenia warunków atmosferycznych wykonawcy będą gotowi do natychmiastowego działania – mówi Piotr Różewicz, Dyrektor Operacyjny Ekosystem.
Wykonawcy są w pełnej gotowości technicznej, by podjąć działania w przypadku pogorszenia warunków pogodowych, takich jak opady śniegu lub oblodzenia. Dzięki temu mogą rozpocząć prace odśnieżające w wyznaczonych rejonach Wrocławia w ciągu godziny od decyzji o uruchomieniu „Akcji Zima”. Ze względu na wielkość miasta i obszar działania, jednoczesne odśnieżenie całego Wrocławia w krótkim czasie nie jest możliwe – pełne działania mogą potrwać nawet do 10 godzin, aby zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo na wszystkich ulicach.
Zimowym oczyszczaniem objęte są drogi krajowe nr 5 i 94, wojewódzkie, powiatowe i gminne – ważne z punktu widzenia komunikacji miejskiej, umożliwiające łatwy dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej, np. szpitali. Drogi oczyszczane są w wyznaczonej kolejności, rozpoczynając od tych najbardziej strategicznych. Sezon zimowy to przede wszystkim oczyszczanie jezdni – usuwanie śniegu i zapobieganie oblodzeniom – chociaż zimą służby dbają też o usuwanie śniegu i zapobieganie śliskości chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, ścieżek rowerowych i przystanków komunikacji miejskiej.
– Za odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością dróg wewnętrznych, osiedlowych, zakładowych czy placów przed dworcami kolejowymi autobusowymi odpowiadają zarządcy terenu. Z kolei obowiązek oczyszczania chodników zawsze leży w gestii właścicieli przylegających nieruchomości – mówi Piotr Krejner, rzecznik prasowy Ekosystem.
W sytuacji, kiedy warunki pogodowe są stabilne, a temperatura utrzymuje się na plusie, działania prowadzone są w tzw. technologii zamiennej. W praktyce oznacza to oczyszczanie – mechaniczne oraz ręczne – jezdni, ścieżek rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, przystanków czy torowisk.
W sezonie zimowym jezdnie w okolicach Rynku utrzymywane są w stałej czystości. To łącznie 46 lokalizacji. Pozostałe jezdnie, blisko 2000 lokalizacji, zlecane są do zamiatania z częstotliwością minimum raz w miesiącu, przy wystąpieniu sprzyjających warunków atmosferycznych.
W ubiegłym sezonie zimowym 2023/2024 przeprowadzono łącznie 25 pełnowymiarowych akcji odśnieżania, przejechano 11 000 km i użyto 2300 ton soli.
Sezon zimowy 2024/2025 w liczbach:
- blisko 100 pojazdów (56 pługosyparek jezdniowych, 35 pługosyparek chodnikowych i 5 samochodów dostawczych),
- ponad 1167 km dróg,
- 118 wydzielonych ścieżek rowerowych
- 1600 chodników i ciągów pieszo-rowerowych,
- prawie 1900 przystanków komunikacji miejskiej.
Foto: Miejsca we Wrocławiu
Ponad 90 pługosyparek, 4,5 tys. ton soli, 1000 ton kruszywa - Wrocław gotowy na pierwszy śnieg.