Rozwój nowych kanałów sprzedaży online, sytuacja związana z zagrożeniem pandemicznym oraz ogromne zainteresowanie klientów zakupami w sieci, przyczyniły się w bardzo dużym stopniu do zmian na rynku płatności.

Niekwestionowaną pozycję lidera wśród najczęściej wybieranych sposobów zapłaty w internecie zajęła polska metoda płatności mobilnych Blik. Dokonując płatności za towary, konsumenci wybierają ją częściej, niż np. karty kredytowe lub tradycyjne przelewy bankowe. Jest wykorzystywana powszechnie przez dostawców usług. Nowością jest obecność Blik w kasynach, które oferują gry online za prawdziwe pieniądze. Gracze mogą składać bezpieczne depozyty, bez konieczności ujawniania wrażliwych danych osobowych i ponoszenia wysokich opłat. Udział transakcji z wykorzystaniem Blika w polskim i zagranicznym ecommerce wynosi obecnie aż 65,3%, ze średnią wartością pojedynczego zakupu online wynoszącą 118 złotych. 

Polacy wybierają Blika właśnie przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Podczas procesu zakupu, konsument nie musi podawać numerów kart kredytowych, haseł dostępu lub kodów PIN lub CVV/CVC. Wszystkie transfery elektroniczne Blik są objęte tzw. silnym uwierzytelnieniem klienta (SCA); tożsamość użytkownika tej metody płatności jest potwierdzana dwukrotnie np. poprzez kod SMS lub generator kodów. Do zrealizowania transakcji wystarczy przepisanie na stronie kontrahenta, unikalnego, jednorazowego 6 cyfrowego kodu Blik z aplikacji banku. Operacja przebiega bardzo szybko i nie jest skomplikowana. Dzięki temu, każdy kto korzysta z internetu, z łatwością wykona płatność online z Blik. Co ważne wszystkie mobilne płatności Blik są zupełnie darmowe. Kupujący nie ponosi żadnych kosztów związanych z przelaniem środków.   

Od niedawna użytkownicy telefonów komórkowych mogą także wysyłać i odbierać przelewy na swoich smartfonach. To najszybciej rozwijająca się usługa, którą oferują twórcy Blika. By zrealizować przelew, wystarczy podanie numeru telefonu i skopiowanie kodu z aplikacji bankowej. Nie ma konieczności przepisywania numerów kont bankowych, które jak w przypadku formatu rachunku IBAN zawierają aż 28 znaków, danych personalnych i adresów odbiorcy. Do przesłania pieniędzy wystarcza tylko numer telefonu. Na początku października 2021 roku, w ciągu tylko jednego dnia, klienci wykonali blisko 3 miliony transakcji z wykorzystaniem Blik na urządzeniach przenośnych. 

Twórcami Blika są największe polskie banki. Usługa jest obecna na krajowym rynku  już od 2015 roku. Według najnowszych komunikatów firmy z usług Blika na co dzień korzysta blisko 9 milionów klientów w naszym kraju. Od niedawna udostępniono również płatności zbliżeniowe Blik, które pozwalają na realizowanie zakupów w punktach stacjonarnych do określonej kwoty, bez konieczności przepisywania kodu. Blik rozpoczął również ekspansję na rynki europejskie. Jest to możliwe dzięki zmianom, jakie zaszły w strukturze udziałowców. W ubiegłym roku część akcji Blik zakupiła międzynarodowa korporacja finansowa Mastercard Inc. Polskie płatności mobilne pozyskały w ten sposób nie tylko środki na rozwój, ale także  nowoczesne rozwiązania technologiczne. 

Foto: Pixabay