W sobotę 10 kwietnia wrócił ruch pod wiaduktem kolejowym na ul. Długiej. Ułożono także kolejny odcinek zielonego torowiska.

Pierwsze prace związane z tramwajem na Popowice rozpoczęły się na przełomie 2019 i 2020 roku. W ramach tej inwestycji wybudowane zostaną odcinki trasy tramwajowej od ul. Jagiełły do ul. Młodych Techników oraz od ul. Starogroblowej do ul. Milenijnej. Powstanie 3,1 kilometra nowego torowiska – w tym 1,45 km z zieloną nawierzchnią. Trasa ta, ma być alternatywą dla torowiska na ul. Legnickiej, którym w godzinach szczytu przejeżdża nawet 80 tramwajów w obu kierunkach.

Aktualnie ukończono pierwszy etap prac, w ramach którego przebudowany został wiadukt kolejowy na ul. Długiej. Przed remontem wiadukt był wąski i uniemożliwiał położenie torowiska tramwajowego. Aktualnie, po przebudowie wiadukt ma 43 m długości i po dwa pasy jezdni w stronę centrum oraz Kozanowa. Pośrodku zbudowano również torowisko.

 

Dodatkowo na ul. Długiej, na wysokości terenów Politechniki Wrocławskiej położono kolejny odcinek zielonego torowiska. W drugim etapie prac, torowisko zazieleni się m. in. na ul. Popowickiej. Tworzenie zielonych torowisk polega na rozkładaniu mat rozchodnikowych, które są wykonane z warstwy nośnej z włókna kokosowego i obsadzone są liczbą od dziesięciu do dwunastu odmian rozchodnika. Rozchodniki to rośliny wieloletnie, więc powinny cieszyć oko przez długi czas.

 

Jak informuje spółka Wrocławskie Inwestycje, nadzorująca prace przy budowie tramwaju na Popowice, przebudowa ul. Długiej kosztowała blisko 60 milionów złotych i jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. W ramach pierwszego etapu prac wykonano:

  • Metry torowiska: 1 134 metrów toru pojedynczego,
  • Drogi dla rowerów: 1,12 km,
  • Przejazdy rowerowe: 8 szt.,
  • nowe przystanki MPK: 4 szt.,
  • Jezdnia: ul. Długa jezdnia wschodnia 594,71 m, jezdnia zachodnia 589,43 m, ul. Poznańska 44,76 m, ul. Gnieźnieńska wsch. 72 m, ul. Gnieźnieńska zach. 64,91 m, sięgacz ul. Długiej 91,32 m, droga wewnętrzna Politechniki 67,21 m,
  • Przejścia dla pieszych: 10 szt.,
  • Drzewa: Klon Zwyczajny 2 szt., Klon Polny 3 szt. – nasadzenia zostaną wykonane niebawem. Liczba drzew jest na tym odcinku ograniczona z powodu olbrzymiej plątaniny kabli energetycznych znajdujących się pod ziemią, kanału ogólnospławnego oraz linii wysokiego napięcia. Więcej nasadzeń będzie m.in. na ul. Popowickiej.
  • Krzewy: Pęcherznica kalinlistna 150 szt., Śnieguliczka 1497 szt., Tawuła Japońska 3387 szt., Berberys Thunberga 1086 szt., Rokitnik pospolity 403 szt.,
  • Długość wiaduktu było/jest: 18,7m / 47m

Dodatkowo:

  • Liczba nowych słupów oświetleniowych: 92 szt.
  • Liczba słupów trakcyjnych: 41 szt.
  • Nowe sygnalizacje świetlne: 8 szt.
  • Km kabli średniego napięcia: 46,07 km
  • Km kabli niskiego napięcia: 4,11 km
  • Przebudowa kanału ogólnospławnego (długość, średnica): fi 1600 721,39 m
  • Nowy wodociąg długość: 1 100,92 m
  • Kanały MKT długość: 1006 m
  • Ciepłociąg przebudowa długość: 198,1 m.

Wykonawca będzie jeszcze prowadził w najbliższych tygodniach drobne prace m.in. przy montażu części barierek czy nasadzeniach drzew, ale kierowcy, rowerzyści i piesi mogą już korzystać z infrastruktury. Od soboty 10 kwietnia, na ul. Długą wrócił ruch samochodowy, a na swoje trasy wróciły także autobusy MPK. Wprowadzenie ruchu tramwajowego po nowym torowisku planowane jest na 2022 rok.

Foto: Facebook/Inwestycje we Wrocławiu