Pierwszy na Dolnym Śląsku, a drugi w kraju, cyrkularny butik z wyselekcjonowaną odzieżą używaną zebraną na terenie Polski otwarto w centrum handlowym Wroclavia. To przełomowy koncept w duchu slow fashion, który odpowiada na potrzeby współczesnych konsumentów. Można tu nie tylko zrobić zakupy, ale także oddać ubrania na cele charytatywne.

Unikalna formuła butiku jest efektem współpracy Unibail-Rodamco-Westfield, właściciela Wroclavii oraz marki UbraniaDoOddania.pl, która od kilku lat promuje odpowiedzialną, cyrkularną modę, dodatkowo łącząc to z aspektem charytatywnym. Każdy kilogram oddanych przez darczyńców ubrań, to jedna złotówka dla potrzebujących.

W ciągu trzech lat UDO przekazało przeszło 750 tys. zł do 150 organizacji i uratowały przed zmarnowaniem 750 ton niepotrzebnych ubrań. Pomysłodawczynią i współzałożycielką marki jest Zosia Zochniak, która w 2021 r. została roku jedną z najbardziej wpływowych kobiet Forbesa i wystąpiła na XIV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Pierwszy taki butik we Wrocławiu

Teraz Ubrania do Oddania uruchamiają również cyrkularne butiki, czyli własne sklepy second hand z wyselekcjonowaną odzieżą używaną, co ważne i nietypowe – zebraną z polskiego rynku, poprzez dedykowany portal UbraniaDoOddania.pl. Dzięki współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield, właścicielem flagowych centrów handlowych na świecie, ten nowatorski koncept działa już w dwóch obiektach w Polsce. Pierwszy działa od listopada w Galerii Mokotów, a drugi otwarto dziś w stolicy Dolnego Śląska, w centrum handlowym Wroclavia.

Cyrkularny Butik zlokalizowany jest na 1 piętrze Wroclavii. Zajmuje lokal o powierzchni 160 m2, a zgodnie z konceptem marki, meble i całe wyposażenie – lady, oświetlenie, ozdoby, również pochodzą z obiegu zamkniętego. To pierwsze takie miejsce we Wrocławiu, które oferuje klientom starannie wyselekcjonowaną używaną odzież w bardzo dobrym stanie, zebraną na polskim rynku.

 

Drugie życie ubrań zebranych wyłącznie w Polsce

– Selektywnie podchodzimy do wyboru partnerów dla Butików Cyrkularnych. Decydujemy się na współpracę z centrami, które aktywnie działają w kwestiach zrównoważenia swojego wpływu na środowisko, które racjonalizują decyzje zakupowe swoich klientów i wdrażają rozwiązania  ograniczające emisyjność, a co najważniejsze – rozumieją, że branża odzieżowa musi się zmieniać i chcą wesprzeć swoich najemców w procesie wchodzenia w realne i wartościowe projekty cyrkularne. Taka dla nas właśnie jest Wroclavia i czujemy absolutną dumę, że nasz Butik Cyrkularny będzie gościł w jej murach – podkreśla Zosia Zochniak, współzałożycielka inicjatywy Ubrania do Oddania. – Stawiamy na spójną i dobrze zaplanowaną komunikację edukacyjną w obszarze mody cyrkularnej oraz lokalność w kwestii zbiórki niepotrzebnych ubrań – dodaje.

Asortyment sklepu dobierany jest pod kątem danej pory roku, tak by spełniał aktualne potrzeby. Klienci znajdą tu odzież damską, męską, dziecięcą, vintage, buty, torebki oraz akcesoria: biżuterię, szale, czy czapki. Ceny zaczynają się od 29 zł za klasyczny t-shirt, czy spódnicę, i sięgają powyżej 100 zł w przypadku unikatowych rzeczy vintage.

Klienci mogą tu nie tylko kupić ubrania, ale również oddać te niepotrzebne, umieszczając je w specjalnym boxie. Każda złotówka od 1 kg odzieży, który ponownie wróci do sprzedaży, trafi do wybranej organizacji charytatywnej. W pierwszych miesiącach działalności butiku będzie to fundacja „Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci”. Następnie w kolejnych miesiącach UDO będzie informować klientów, na jaką fundację prowadzona jest zbiórka.

 

Edukacja i promowanie zrównoważonej mody

Twórcy cyrkularnego second handu mocno stawiają również na edukację i promowanie zrównoważonej mody. Chcą, by butik był nie tylko miejscem zakupów, ale również spotkań i rozmów. Zamierzają w przyszłości organizować we Wroclavii wydarzenia, w trakcie których będzie można posłuchać Zosi Zochniak, współzałożycielki konceptu oraz zaproszonych przez nią gości, a także skorzystać z porad stylistki.

– Cieszymy się, że współpraca z tak unikalnym i wartościowym konceptem jak Ubrania do Oddania nabiera tempa. Widzimy, że nasi klienci przywiązują coraz większą wagę do działań odpowiedzialnych społecznie i kwestii środowiskowych, dlatego odpowiadamy najlepszym konceptem z tego obszaru, który nie tylko zapewnia kupującym najwyższą jakość ubrań z drugiego obiegu, ale także edukuje i wspiera organizacje charytatywne. Promocja odpowiedzialnej konsumpcji jest jednym z aspektów naszej globalnej strategii Unibail-Rodamco-Westfield „Better Places 2030”, a założenia i model funkcjonowania butiku cyrkularnego idealnie wpisują się w ten obszar – podkreśla Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny w Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.

 

Foto: mat. prasowe