Już w najbliższy czwartek (31 marca) wystartuje cykl bezpłatnych koncertów organowych w kościele św. Elżbiety. Jako pierwszy wystąpi Karol Mossakowski, jeden z najzdolniejszych organistów młodego pokolenia. Zainteresowanie styczniowym koncertem inauguracyjnym było tak ogromne, że wszystkie wejściówki rozeszły się w pół godziny, dlatego postanowiono zorganizować kolejne spotkania muzyczne.

–  Odbudowany instrument cieszy się ogromnym zainteresowaniem nie tylko wśród mieszkańców Wrocławia, zapytania o możliwość posłuchania instrumentu napływają z całej Polski, toteż zaczynamy – mówi Jerzy Pietraszek, dyrektor Wydziału Kultury – Przygotowaliśmy 10 bezpłatnych koncertów wybitnych organistów, którzy sprawią że „Głos Śląska” zabrzmi w całej okazałości. Do czerwca br. usłyszy go ok. 3500 osób. Na każdy koncert przygotowano 350 miejsc. Bezpłatne wejściówki na najbliższy czwartek i piątek (maksymalnie po dwie na osobę) można odbierać w środę (30 marca) przed Domkiem Miedziorytnika, zlokalizowanym przy ul. św. Mikołaja 1 (bezpośrednio przy kościele garnizonowym), od godz. 15:30 aż do wyczerpania puli biletów – dodaje.

Program koncertu Karola Mossakowskiego:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    – Preludium i Fuga c-moll BWV 546
    – Chorał „O Mensch, bewein dein Sünde gross” BWV 622
    – II Sonata triowa c-moll BWV 526
  • Felix Mendelssohn (1809-1847)
    – VI Sonata d-moll op. 65
  • Karol Mossakowski (1990)
    – Improwizacja

Biografia artysty:
Karol Mossakowski – urodzony w 1990 r., uważany jest za jednego z najzdolniejszych organistów swojego pokolenia. Ceniony jako wykonawca i improwizator, na koncertach z powodzeniem łączy sztukę interpretacji z improwizacją. Specjalizuje się również w akompaniowaniu na organach i fortepianie do filmów niemych. W 2017 r. nagrał improwizowaną ścieżkę dźwiękową do nowej wersji filmu „Męczeństwo Joanny d’Arc” Carla Theodora Dreyera z 1928 r. wydaną na DVD przez Gaumont. W październiku 2021 r. wydał pierwszy solowy album w wytwórni Tempéraments, Radio France.

W ostatnich latach występował w katedrach: Notre Dame w Paryżu, Kolonii, Berlinie i Mediolanie oraz w Filharmonii Paryskiej, Audytorium Radia Francuskiego w Paryżu, Audytorium Maurice’a Ravela w Lyonie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, Pałacu Sztuk w Budapeszcie, Pałacu Sztuk Pięknych w Brukseli, Narodowym Audytorium Muzyki w Madrycie, Pałacu Montcalm w Quebecu.

Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów organowych. Do jego największych sukcesów należą pierwsze nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. F. Nowowiejskiego (2010), Międzynarodowym Konkursie „Praska Wiosna” (2013), Międzynarodowym Konkursie „Grand Prix Jean-Louis Florentz” w Angers (2015), Międzynarodowym Konkursie „Grand Prix André Marchal” w Biarritz (2015), Międzynarodowym Konkursie „Boëllmann – Gigout” w Strasburg (2016). We wrześniu 2016 r. został zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie – „Grand Prix de Chartres” we Francji. W tym samym roku otrzymał nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii debiut roku.

Naukę muzyki rozpoczął w wieku trzech lat pod kierunkiem ojca. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w Narodowym Konserwatorium w Paryżu. Jego profesorami byli m.in. Elżbieta Karolak, Jarosław Tarnawski, Olivier Latry, Michel Bouvard, Thierry Escaich, Philippe Lefebvre.

W sezonie 2014/15 był artystą – rezydentem w Katedrze św. Ludwika w Nowym Orleanie (USA), gdzie przez sześć miesięc zapry występował z recitalami, prowadził zajęcia z interpretacji i improwizacji organowej, jak również wystąpił z wykładem dla American Guild of Organists.

Obecnie jest organistą tytularnym Katedry w Lille we Francji oraz artystą – rezydentem Francuskiego Radia w Paryżu. Jest profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w San Sebastián.

Zapowiadane koncerty:

– czwartek, 31 marca 2022, godz. 19.00, Karol Mossakowski (Polska/Francja)
– piątek, 1 kwietnia 2022, godz. 19.00, Karol Mossakowski (Polska/Francja)
– czwartek, 21 kwietnia, godz. 19.00, Nathan Laube (USA)
– czwartek, 28 kwietnia, godz. 19.00, Arkadiusz Bialic (Kraków)
– czwartek, 5 maja, godz. 19.00, Pavel Kohout (Czechy)
– czwartek, 12 maja, godz. 19.00, Hanna Dys (Gdańsk)
– czwartek, 19 maja, godz. 19.00, Stefan Kiessling (Niemcy)
– czwartek, 26 maja, godz. 19.00, Marek Fronc (Legnica)
– czwartek, 2 czerwca, godz. 19.00, Agnieszka Tarnawska (Poznań)
– czwartek, 9 czerwca, godz. 19.00, Tomasz Głuchowski (Wrocław)

Zaproszenia rozdawane będą zawsze w środy, w przeddzień koncertu, przed Domkiem Miedziorytnika.

Nazywane „Głosem Śląska” organy rozbrzmiały po 46 latach ponownie 27 stycznia 2022 w czasie inauguracji. Budowę oryginalnego instrumentu rozpoczął w 1750 roku Michael Engler, a zakończyli 11 lat później jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Były one najbogatszym instrumentem ówczesnego Śląska, zarówno pod względem muzycznym, jak i wyglądu. Wielowiekową historię organów Englera przerwał pożar, który 9 czerwca 1976 roku strawił Bazylikę pw. św. Elżbiety.

 

Źródło: mat. prasowe / Foto: Łukasz B.