Mieszkańcy Czernicy, Kobierzyc, Kątów Wrocławskich, Siechnic i Żórawiny zyskają szybkie i komfortowe połączenia autobusowe z Wrocławiem. W ramach bardzo dobrej współpracy aglomeracyjnej od 21 sierpnia uruchomionych zostanie aż 10 nowych linii strefowych. Gmina Żórawina po raz pierwszy zyska połączenie komunikacją miejską z Wrocławiem. Wartość całego, 5-letniego kontraktu to aż 56 mln zł.

To kolejna parafowana umowa, która pozwoli mieszkańcom ościennych gmin szybko i w komfortowych warunkach podróżować do stolicy Dolnego Śląska. Nie tak dawno, 4 stycznia,  przekazaliśmy dodatkowe autobusy przegubowe do obsługi  pasażerów na linii Wrocław – Gmina Długołęka, a dziś, podpisaliśmy dokumenty, które połączą Wrocław nowymi liniami strefowymi z 5 gminami aglomeracji – Czernicą, Kątami Wrocławskimi, Kobierzycami, Siechnicami i Żórawiną, która po raz pierwszy zyska połączenie komunikacją miejską ze stolicą Dolnego Śląsk – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Do obsługi nowej umowy przewozowej dedykowanych zostanie 18 autobusów (15 autobusów solo i 3 autobusy mini), które każdego dnia roboczego będą mogły przewieźć w ciągu jednego kursu nawet 1400 pasażerów równocześnie. Co ciekawe, od poniedziałku do piątku autobusy wykonają łącznie 332 kursy, pokonując przy tym 4200 wzkm. Rocznie da to aż 1,2 mln wzkm, a skali całej 5-letniej umowy nawet 7 mln wzkm. 10 nowych linii autobusowych obsłuży 158 przystanków, z których obecnie 57 nie jest obsługiwanych przez wrocławską komunikację miejską.

Przed naszymi mieszkańcami otwierają się kolejne możliwości. Jestem przekonany, że wszyscy przedstawiciele 5 gmin Aglomeracji Wrocławskiej, którzy podpisali porozumienie, są niezwykle zadowoleni z faktu, że ich mieszkańcy zyskają szybkie i komfortowe połączenia autobusowe z Wrocławiem. Dla nas jest to szczególna umowa, która inicjuje naszą, mam nadzieję, owocną współpracę – mówił w imieniu Gmin, wójt Gminy Żórawina Jan Żukowski.

Wartość całego kontraktu to blisko 56 mln zł.

1. Linia 920 połączy pętlę autobusową Wojnów znajdującą się na terenie gminy Czernica oraz miejscowości na terenie Gminy Siechnice (Trestno i Blizanowice) z Galerią Dominikańską.

2. Sześć linii (907, 909, 927L, 927P, 933 i 947) połączy miejscowości na terenie gminy Kąty Wrocławskie z węzłami przesiadkowymi Nowy Dwór pętla i Oporów.

3. Linia 903 połączy miejscowości w gminie Żórawina i Siechnice (miejscowość Biestrzyków) z pętlami tramwajowymi Gaj i Tarnogaj.

4. Linia 913 połączy miejscowości w gminie Żórawina i Kobierzyce (miejscowość Wysoka) z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki.

5. Zmodyfikowana trasa podmiejskiej linii autobusowej 612 umożliwi połączenie miejscowości w gminie Kobierzyce (Bielany Wrocławskie, Ślęza) z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki oraz jedno wspólne miejsce odjazdu wraz z linią gminy Kobierzyce 862 z okolic dworca kolejowego.

Wszystkie autobusy będą wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej znany pasażerom naszej komunikacji z linii strefowych łączących Wrocław z Gminą Wisznia Mała, jednak będzie wzbogacony o możliwość kolorowego wyświetlania numeru linii. Nowością będzie również wyświetlenie nazwy kierunku jazdy w kolorze białym, co znacznie ułatwi czytelność napisów. Kolor linii został dedykowany dla gmin aglomeracji, do których dojeżdżają opisane powyżej linie:

Nowe linie autobusowe dla Aglomeracji Wrocławskiej obsłużą autobusy marki Mercedes Benz, MAN i Isuzu, spełniające normę Euro 6, a 15 z nich, jako autobusy fabrycznie nowe (Mercedes i Isuzu), nawet normę Euro 6D. Dodatkowo 12 autobusów marki Mercedes Benz Conecto będzie wyposażonych w moduł rekuperacji, który zdecydowanie zmniejszy emisję spalin do atmosfery oraz w fabryczny system bezpieczeństwa Sideguard Assist. Co on oznacza? Jeśli w bocznej strefie monitorowanej zidentyfikowany zostanie poruszający się obiekt, informacja zostanie przekazana kierowcy w sposób wizualny. Wówczas kontrolka w słupku po stronie drzwi intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obok jego pojazdu. Jeśli czujniki dostrzegą ryzyko kolizji, pojawi się dodatkowe ostrzeżenie wizualne w postaci czerwonej diody LED w kształcie trójkąta wraz z dodatkowym ostrzeżeniem odczuwalnym jako „wibracje” w fotelu kierowcy. Co ciekawe, asystent może rozróżniać obiekty ruchome i nieruchome, oparty jest na technologii radarowej, zapewniając najlepsze możliwe bezpieczeństwo, szczególnie w warunkach pogorszonej widzialności – na przykład w nocy, o zmierzchu lub we mgle.

Będą to również pierwsze w Polsce autobusy wyposażone w system Preventive Brake Assist, czyli  aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją z poruszającymi się pieszymi oraz nieruchomymi lub ruchomymi obiektami, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją automatycznie inicjuje hamowanie częściowe. Kaskada ostrzeżeń i interwencyjne hamowanie zostały zaprojektowane odpowiednio do warunków panujących w ruchu miejskim. W razie grożącej kolizji z pieszymi względnie ruchomymi lub nieruchomymi przedmiotami system Preventive Brake Assist ostrzega kierowcę zarówno wizualnie za pomocą czerwonego trójkąta z symbolem pojazdu na wyświetlaczu centralnym, jak i dźwiękowo, a jednocześnie uruchamia hamowanie częściowe i utrzymuje je do momentu, gdy kierowca podejmie interwencję lub autobus się zatrzyma.

 

Źródło: mat. prasowy