Od ponad 120 lat fascynuje ludzi na całym świecie. Wszędzie, gdzie pojawia się ten król przestworzy i niemal bezgłośny gigant, ludzie z podziwem spoglądają w niebo: „Patrzcie, to Zeppelin!”. Niebawem sterowiec ZF Zeppelin pojawi się także nad Wrocławiem.

Dla ZF to „cygaro” ma szczególne znaczenie – dzięki niemu, od ponad 100 lat istnieje firma. ZF założono w 1915 roku, aby budować lepsze przekładnie do samolotów i pojazdów mechanicznych. Działalność ta jest obecnie kontynuowana, ale jako firma innowacyjna i dostawca zintegrowanych systemów dla motoryzacji, ZF robi też znacznie więcej – rozwija systemy i produkty, które kształtują przyszłość motoryzacji.

Europejska Trasa Zeppelina ZF rozpoczyna się na początku września b.r. w Monachium, gdzie sterowiec będzie królował nad miastem podczas IAA MOBILITY Auto Show. Stamtąd poleci w stronę Polski i Czech. Podróż nad Polską rozpocznie się w Katowicach 11 września. Sterowiec zostanie tam cztery dni, następnie 15 września przeniesie się do Wrocławia na kolejne dwa dni. Gdzie dalej? Prosto do serca Europy – Pragi w Czechach! W dniach 17-18 września Zeppelin będzie latał nad miastem i wykonywał dłuższe loty na Pilznem, Klastercem, Starą Boleslav i Jabloncem.

Ale uwaga! Bilety na loty Zeppelinem NT nie są dostępne w sprzedaży. Otrzymają je wyłącznie pracownicy, klienci, partnerzy medialni i inni partnerzy współpracujący z firmą ZF.

Trasę przelotu Zeppelina ZF można śledzić w serwisie FlightRadar24, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Wystarczy w aplikacji wpisać numer identyfikacyjny „DLZNT” przypisany sterowcowi ZF.

Więcej o Zeppelinie

Nowa generacja sterowców nosi nazwę Zeppelin NT (New Technology). Są one jednymi
z największych aktywnych sterowców na świecie. Ich produkcja odbywa się w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim, czyli dokładnie w tym samym mieście, w którym mieści się główna siedziba firmy ZF.

Podstawowe fakty:

  • Przy długości 75 m Zeppelin jest obecnie największym sterowcem na świecie.
  • Prędkość przelotowa wynosi ok. 100 km/h (maks. 125 km/h) i zależy od siły i kierunku wiatru.
  • Maks. wysokość 3000 m n.p.m., normalna wysokość przelotowa ok. 300 m nad powierzchnią ziemi.
  • Sterowiec może startować jak helikopter i unosić się w powietrzu.

Zeppelin startuje przy grawitacji statycznej wynoszącej około 350 kg, czyli jest cięższy od powietrza i dlatego mówimy o lataniu. Balony na ogrzane powietrze „jeżdżą”, ponieważ są „lżejsze” od powietrza. Zeppelin do wznoszenia wykorzystuje również trzy silniki. W przeciwieństwie do np. balonu, który unosi się wykorzystując hel lub gorące powietrze.

Ciekawostki:

  • W 1931 r. „Graf Zeppelin” przelatywał na Śląskiem (m.in. nad Wrocławiem, Wołczynem, Kluczborkiem, Opolem, Bytomiem, Raciborzem i Nysą a w Gliwicach 5 lipca 1931 nawet wylądował).
  • Spośród 114 zeppelinów wyprodukowanych przed rokiem 1918, tylko siedem było sterowcami cywilnymi. Obsługiwały one trasę z Friedrichshafen do Berlina i pokonywały ją w 9 godzin (pociągiem jechało się 24 godz.). Podczas ponad 1500 bezwypadkowych lotów przewieziono 34.000 pasażerów.
  • Po I wojnie światowej rozpoczęła się era pasażerskich sterowców. Podróż latającym cygarem była nie tylko symbolem prestiżu, ale i nowoczesności. Była znacznie krótsza niż morski rejs. Na przykład lot z Frankfurtu do Nowego Jorku trwał około 60 godzin. Trzydzieści godzin dłużej leciało się do Rio de Janeiro.
  • Swój sterowiec miała również Polska. „Lech” służył w siłach zbrojnych II Rzeczpospolitej w latach 1922-1928, a w 1926 r. można go było zobaczyć na warszawskim niebie.

 

Źródło: mat. prasowe