Pod koniec maja odbyła się premiera Polskiego Autobusu Wodorowego „NesoBus”. W wydarzeniu wziął udział prezes MPK, który podkreślał, że wrocławski przewoźnik jest mocno zainteresowany tym projektem. Aktualnie wodorowy autobus znajduje się w stolicy Dolnego Śląska, gdzie trwają jego testy.

NesoBus stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Może pomieścić 93 pasażerów. Ma 37 miejsc siedzących, klimatyzację, internet 5G oraz 6 gniazdek ładowania USB. Waży niespełna 13 ton, ma 12 metrów długości, ponad 2,5 metra szerokości i niespełna 3,5 metra wysokości. Design jego wnętrza został stworzony przez włoskich projektantów. Jest cichy i komfortowy.

– Sukcesywnie inwestujemy w rozwój komunikacji zbiorowej i nowy tabor – kupujemy nowe tramwaje i autobusy. Od początku kadencji przeznaczyliśmy na ten cel ponad miliard złotych. Teraz czas na testy pojazdu przyszłości – autobusu wodorowego. To rozwiązanie dosłownie stworzone dla miast i aglomeracji   odpowiadające na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi.  NesoBus napędzany zielony wodorem nie emituje spalin, a jedynie parę wodną i dzięki specjalnym filtrom oczyszcza powietrze. Przyszłość dzieje się dzisiaj! – mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

NesoBus jest efektywny – zużywa średnio 8 kg wodoru na 100 kilometrów. Ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika fizycznie łączy się z tlenem z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna, która zasila niewielkie akumulatory stanowiące źródło prądu dla silnika. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen.

Nie ma procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną.  NesoBus działa na tak zwany zielony wodór, pozyskiwany w procesie elektrolizy, zasilanym energią z OZE. Nie emituje więc spalin i oczyszcza powietrze.

Testy NesoBusa we Wrocławiu potrwają do 1 lipca włącznie. W poniedziałek (27 czerwca) woził pasażerów na linii nr 129, natomiast we wtorek (28 czerwca) będzie można się nim przejechać na linii nr 122.

Czy wrocławian będą wozić autobusy wodorowe?

 

Foto: MPK Wrocław