W poniedziałek (30 stycznia) na mosty Pomorskie wrócił ruch samochodowy, pieszy i rowerowy. Prace remontowe objęły trzy mosty: Północny, Środkowy i Południowy, a także ulicę w ich obrębie, skrzyżowanie z ul. Księcia Witolda, chodniki, torowisko tramwajowe oraz sieci podziemne. Pojawiło się również oświetlenie i nowe przystanki tramwajowe.

Zakończenie prac remontowych na zabytkowych przeprawach uczczono na kilka sposobów: w sobotę (17 stycznia) wrocławscy seniorzy symbolicznie rozświetlili mosty, natomiast tydzień później (28 stycznia) odbył się ich Dzień Otwarty – zorganizowano przejazd zabytkowym tramwajem, śpiewy, tańce i przekąski. Ostatecznie piesi, kierowcy, rowerzyści i komunikacja miejska pojawili się ponownie na mostach Pomorskich w poniedziałek (30 stycznia). Jeżeli chodzi o tramwaje, te powrócą dopiero jesienią, gdy zakończy się przebudowa ulicy Pomorskiej i placu Staszica.

To pierwsza z wielkich inwestycji, które zakończyliśmy w tym roku. Mosty zostały przebudowane, wzmocnione, będą nam służyły kolejne dziesięciolecia. Wszystkie prace prowadziliśmy pod okiem konserwatora zabytków. Oddaliśmy mieszkańcom stare-nowe mosty. Warto było czekać na ich oddanie do użytku – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Most Pomorski Południowy zyskał najwięcej, bo nie tylko odbudowaliśmy sterczyny z latarniami, ale schowaliśmy pod dno Odry rury ciepłownicze, które szpeciły ten obiekt. To było duże wyzwanie inżynierskie. Dzięki temu, że rury już nie widzimy, możemy podziwiać maszkarony, które znów patrzą na nurt Odry – dodaje.

Jak wyjaśniają Wrocławskie Inwestycje, przebudowa objęła most Pomorski Południowy z 1905 roku, Środkowy (składający się z mostu wschodniego z 1885 roku i zachodniego z 1930 roku) oraz Północny z 1930 roku. Z mostów będą korzystać tramwaje, autobusy, auta, rowery i piesi. Zarówno tramwaje, jak i autobusy mają wydzielony pas, mogą jeździć nim także taksówki oraz pojazdy uprzywilejowane. Wyremontowano także kolejny fragment ul. Pomorskiej.

W sumie, w ramach inwestycji wybudowano 730 metrów nowej jezdni, nowe chodniki i drogi rowerowe. Ułożonych zostało ponad 1300 metrów szyn oraz trzy rozjazdy. Powstały dwa nowe przystanki wiedeńskie przy skrzyżowaniu z ul. Księcia Witolda, które zyskały nazwę: mosty Pomorskie. Pozwolą one na jeszcze lepsze skomunikowanie tego miejsca.

Największą metamorfozę przeszedł most Pomorski Południowy, z którego zniknęły szpecące rury ciepłownicze, dzięki czemu możliwe stało się wyeksponowanie odrestaurowanych maszkaronów. Pojawiły się też stylowe latarnie na wieżyczkach. Nowy wygląd zyskały strażnice znajdujące się przy wejściu na zabytkową przeprawę – na strażnicę wschodnią wróciła oryginalna nazwa mostu Werder-Brücke.

Na dachu strażnic ułożyliśmy dachówkę mnich mniszkę. Wyprodukowała ją firma, która przygotowywała pokrycie dachowe dla zamku w Gniewie czy Malborku. Tradycyjny wyrób, produkowany według starych metod – relacjonuje Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, nadzorujących prace na tej budowie. – Na strażnicach mamy stylowe rzygacze. Wyprodukowane przez wrocławską firmę, która zasłynęła m.in. tym, że przygotowała smocze jajo – słynny rekwizyt do „Gry o tron”, wielkiej produkcji HBO. Strażnice zyskały nowe okna, stylowe drzwi, stropy, podłogę z lastriko, zadbaliśmy o ich oświetlenie – wylicza Wojciech Kaim.

Koszt przebudowy mostów Pomorskich to blisko 70 milionów złotych brutto.

Zmiany w rozkładach MPK

W związku ze wznowionym ruchem na przeprawach zmieniły się trasy linii autobusowych K, 142, 257, które od ul. Reymonta zostały skierowane  w obu kierunkach przez ul. Łowiecką, Kurkową, Dubois, Pomorską oraz mosty Pomorskie.

Pomiędzy mostem Północnym i mostem Południowym – na wysokości skrzyżowania z ulicą Księcia Witolda, został uruchomiony nowy przystanek „Mosty Pomorskie”, przy którym zatrzymują się przejeżdżające tamtędy linie autobusowe.

Z uwagi na aktualnie prowadzone prace związane z przebudową ulicy Pomorskiej i placu Staszica, autobusy linii 132 oraz tramwaje linii 15 i 74 będą nadal kursowały dotychczasowymi trasami przejazdu.

 

Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje