Na mocy podpisanej dziś (10 października) umowy pomiędzy Portem Lotniczym Wrocław a firmą Strabag Infrastruktura Południe powstaną: nowa płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, płaszczyzna do odladzania oraz przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Całkowity koszt inwestycji, która niemal podwoi możliwości operacyjne lotniska w stolicy Dolnego Śląska to niespełna 377 mln złotych netto (463,5 mln zł brutto). Projekt został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach programu CEF2 kwotą 175 mln zł.

Dynamiczny wzrost liczby operacji lotniczych oraz obsłużonych pasażerów w Porcie Lotniczym Wrocław spowodował, że aktualna infrastruktura lotnicza zaczęła zbliżać się do swojego maksimum. Obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów. Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się do końca roku, liczba ta osiągnie niemal 4,5 mln podróżnych, czyli pół miliona więcej niż pierwotnie zakładane maksimum. To samo dotyczy infrastruktury lotniskowej, w obecnej formie nie gwarantuje ona możliwości dalszych wysokich wzrostów. Dlatego chcąc zapewnić szansę na dalszy rozwój, podjęta została decyzja o rozpoczęciu programu inwestycyjnego, którego pierwszym krokiem jest rozbudowa części operacyjnej wrocławskiego lotniska.

Stojące przed nami wyzwanie to nawet nie krok milowy w historii naszego lotniska, to skok generacyjny. Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

W ramach inwestycji w ciągu najbliższych 26 miesięcy powstanie nowa płyta postojowa na 12 samolotów, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 km droga kołowania i płyta do odladzania. Dodatkowo wyremontowane zostaną dotychczas wykorzystywane drogi kołowania. Całkowity koszt inwestycji to 376 878 387 mln zł netto (463 560 416,01 mln zł brutto), z czego 175 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021 – 2027. To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie, która przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: zdecydowanie większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.

Skala zadań, które będą zrealizowane w ramach tej inwestycji może być porównana tylko z budową aktualnie wykorzystywanego terminalu. Zmiana jakościowa w obszarze strefy operacyjnej będzie podobna do tej, jaką odczuli pierwsi pasażerowie ponad 12 lat temu. Co istotne, każdy fragment przeprowadzanych prac będzie dokładnie zaplanowany, tak żeby zmieścić się w założonym terminie i jednocześnie zachować bezpieczeństwo operacji lotniczych, które jest dla nas absolutnym priorytetem – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego.

rozbudowa wroclawskiego lotniska 2

Wpływ inwestycji na funkcjonowanie Portu Lotniczego Wrocław

Zainaugurowana dziś (10 października)  inwestycja jest największą w historii wrocławskiego lotniska. Nawet budowa obecnie używanego terminalu nie była tak kosztochłonna oraz czasochłonna. Cały zespół projektowy i wykonawcy prac dzięki szczegółowemu planowaniu i dużemu doświadczeniu w realizacji podobnych inwestycji będą minimalizować wpływ inwestycji na bieżące funkcjonowanie lotniska. Zakres prac jest jednak bardzo obszerny. Dlatego, żeby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych realizowanych w Porcie Lotniczym Wrocław oraz sprawnie przeprowadzić inwestycję, po wielu analizach i rozmowach między innymi z liniami lotniczymi i pozostałymi partnerami podjęto decyzję, że w terminie od 26 października do 4 grudnia przyszłego (2025) roku wstrzymane zostaną operacje lotnicze na wrocławskim lotnisku.

Wynika to z konieczności włączenia nowo budowanej drogi szybkiego zjazdu do drogi startowej, jak również trzech innych prostopadłych dróg kołowania łączących się z drogą startową. Zespół specjalistów analizował wiele scenariuszy, które mogłyby pozwolić na nieprzerwane funkcjonowanie lotniska, jednak każdy z nich niósł ze sobą pewne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa operacji lotniczych, na co dbając o naszych pasażerów, nie chcieliśmy się zgodzić. Warto zaznaczyć, że dzięki tej decyzji pasażerowie przez pozostały czas trwania inwestycji nie będą narażeni z jej powodów na przekierowane lub odwołane loty, ponieważ poza wskazanym terminem dla wszystkich samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu dostępna będzie pełna infrastruktura nawigacyjna oraz droga startowa na całej jej długości.

Zwycięzcą przetargu, a co za tym idzie wykonawcą przebudowy części operacyjnej Portu Lotniczego Wrocław, została firma Strabag Infrastruktura Południe, która może pochwalić się bardzo bogatym doświadczeniem w zakresie realizowania podobnych inwestycji.

–  Chciałbym podziękować za wybór naszej oferty oraz powierzenie STRABAG Infrastruktura Południe wykonania kompleksowej modernizacji płyt i pełnej infrastruktury lotniskowej Portu Lotniczego Wrocław To kolejny kontrakt realizowany dla wrocławskiego lotniska. Przypomnę, że w 2016 roku STRABAG  przeprowadził remont drogi startowej wraz z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 roku  wybudowaliśmy nową płytę do odladzania samolotów. Prowadziliśmy także wiele mniejszych prac związanych z utrzymaniem infrastruktury. Grupa STRABAG modernizowała także lotniska w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi i Poznaniu, oraz pasy wielu lotnisk wojskowych. Posiadamy ogromne doświadczenie w realizacji nawierzchni betonowych w Polsce. Wybudowaliśmy ponad 660 km, czyli ok 50%, nawierzchni betonowych autostrad w Polsce, co czyni nas liderem tej technologii w kraju – podkreśla Daniel Czaja, członek zarządu STRABAG Infrastruktura Południe.

Prace budowlane powinny rozpocząć się jeszcze w październiku bieżącego roku, koniec zaplanowany jest na grudzień 2026 roku.

 

Foto: mat. prasowe