Ponad 45 tysięcy razy skorzystali już mieszkańcy z internetowej bazy taksówek we Wrocławiu. W związku ze zmianą przepisów dla przewoźników miasto reaktywuje kampanię Legalna Taksówka, mającą wzmocnić bezpieczeństwo pasażerów korzystających z tego typu przewozów. Odbyły się już pierwsze kontrole.
Zdrowie i komfort podróżnych są tu na pierwszym planie. Wrocław, jako pierwsze miasto w Polsce, na dużą skalę wypowiedziało wojnę nieuczciwym taksówkarzom. Już wiosną ubiegłego roku rozpoczęło kampanię edukującą pasażerów, jak rozpoznać legalnie działającą taksówkę, a kierujących, jakie warunki trzeba spełnić by móc zgodnie z prawem i bezpiecznie przewozić ludzi. Wejście w życie nowych przepisów stało się bodźcem do nowej edycji akcji Legalna Taksówka.
– Reaktywujemy kampanię Legalna Taksówka, bo mamy świadomość, że bezpieczeństwo pasażerów to nie jest koncept z datą ważności. To kwestia, na której stale nam zależy. Symbolem jest niewielka naklejka. To tak naprawdę narzędzie z kodem QR, który odsyła nas do miejskiej bazy taksówek. Podróżnym pozwala stwierdzić ich legalność i jest sygnałem od przewoźników, że spełniają kryteria niezbędne do bezpiecznego przewozu osób. Na tym się nie zatrzymujemy. Jako że kontrola jest najwyższą formą zaufania, Wydział Transportu UM Wrocławia wraz z ITD i Strażą Graniczną prowadzi cykliczne sprawdziany wśród taksówkarzy, weryfikujemy czy formalnie i technicznie są oni w stanie bezpiecznie wozić pasażerów. To nasz nadrzędny cel – mówi Paulina Tyniec – Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM Wrocławia.
Legalna Taksówka – czyli?
Legalna taksówka jest zawsze odpowiednio oznaczona. Musi posiadać lampę z napisem „taxi”, numer boczny z napisem WROCŁAW oraz tabliczkę o taryfie opłat. Jak to sprawdzić? Symbolem stała się charakterystyczna żółta naklejka na szybie taksówki ze specjalnym kodem QR. Przewoźnik posiadający licencję na przewóz osób może ją otrzymać w Wydziale Transportu UMW.
Pasażer z kolei może zeskanować kod QR z naklejki, by sprawdzić, czy dany pojazd jest zarejestrowany w miejskiej bazie miejskiej legalnie działających taksówek. Mieszkańcy skorzystali z niej już ponad 45 tysięcy razy, by przekonać się, że pojazd, którym będą jechać, jest leganie działającą taksówką. Kampania ma więc też wymiar prewencyjny – ma niejako odwodzić nieuczciwych kierowców od popełniania wykroczeń bądź przestępstw.
Nowe przepisy dla taksówkarzy 2024
Przedsiębiorcy, którzy posiadali licencję na przewozy wydaną przed 17 września 2023 roku, musieli zweryfikować swoje dokumenty do końca marca 2024 roku. Na czas nie zweryfikowało się 855 licencji taksówkarskich (49% całości), więc straciły one ważność. Przewoźnicy mogą starać się o nowe dokumenty, ale już na nowych zasadach, obowiązujących od kilku tygodni. Od lipca tego roku – czyli od czasu wygaśnięcia niezweryfikowanych licencji – po nowe uprawnienia zgłosiło się 379 przewoźników, w tym 163 obcokrajowców.
Kierowcy, by prowadzić taksówkę, muszą mieć: polskie prawo jazdy (ta regulacja obowiązuje od 17 czerwca 2024), ważne orzeczenie lekarskie lekarza medycyny pracy uprawniające do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, ważne orzeczenie psychologiczne oraz zaświadczenie o niekaralności.
Informacje na wyciągnięcie ręki
Istotną częścią kampanii Legalna Taksówka jest stały dostęp do informacji oraz edukacja co do praw pasażera. Dlatego baza legalnych taksówek jest regularnie weryfikowana. W nowej edycji kampanii do użytku przewoźników trafi kolejna część naklejek z kodem QR, w przestrzeni medialnej (radio, TV, net) oraz na ekranach w pojazdach komunikacji miejskiej pojawią się spoty informujące o akcji, a w miejscach atrakcji turystycznych Wrocławia, a także w okolicach Portu Lotniczego czy Dworca Głównego PKP można zauważyć specjalne plakaty. Wszystko po to, by jak najszerzej trafić do mieszkańców oraz turystów odwiedzających tłumnie stolicę Dolnego Śląska.
Wrocław współpracuje, by było bezpieczniej
Nasze miasto jest członkiem Zespołu ds. Problematyki Taksówkarskiej. W skład tego grona wchodzi kilkanaście największych miast w Polsce m.in.: Warszawa, Kraków, Katowice, Gdańsk, Poznań, Łódź czy właśnie Wrocław. Gremium spotyka się regularnie i ustala chociażby wspólne kierunki działania dotyczące wydawania licencji w zakresie przewozu taksówką. Bierze na tapetę także bieżące wątki, które się w tym kontekście pojawiają, np. orzeczenia lekarskie wydawane online, czy przekazywanie informacji o fałszywych orzeczeniach lekarskich.
Wszystko po to, by wyeliminować z rynku nieuczciwie i nielegalnie działających przewoźników, zwiększyć świadomość pasażerów, co do legalności przewozów oraz praw podróżnych, a także ich bezpieczeństwo.
Wrocław kontroluje
Oprócz edukacji trwają też działania kontrolne wśród taksówkarzy, prowadzone przez połączone siły Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej oraz Wydziału Transportu UM Wrocławia. Służby sprawdzają, czy kierowcy posiadają polskie prawo jazdy i odpowiednią licencję, czy są trzeźwi, czy ich auta są prawidłowo oznakowane i w dobrym stanie technicznym, a także w przypadku obcokrajowców czy legalnie przebywają na terytorium kraju.
Oto efekty jednej z ostatnich kontroli, prowadzonej niedaleko lotniska Wrocław – Strachowice. W wyniku czynności kontrolnych:
- zweryfikowano legalność pobytu 20 cudzoziemców,
- w 2 przypadkach stwierdzono brak dokumentu pobytowego cudzoziemca,
- w 7 przypadkach, kierowcy nie posiadali w pojeździe wypisu z licencji,
- 7 kierowców nie było zgłoszonych do licencji,
- 1 kierowca, obywatel Ukrainy nie posiadał uprawnień do kierowania pojazdem,
- w 2 przypadkach kierowcy nie posiadali wymaganych dokumentów,
- 2 pojazdy posiadały usterki techniczne,
- zatrzymano 2 dowody rejestracyjne.
W zakresie oznakowania taksówek, pracownicy Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego stwierdzili, że w 6 pojazdach oznakowanie było niezgodne z uchwałą Rady Miejskiej dotyczącą przepisów porządkowych przy przewozie osób i bagażu, a w 7 pojazdach nie było cennika usług przewozowych.
Foto: mat. prasowe UMW
Legalna Taksówka - rusza kolejna edycja akcji zwiększającej bezpieczeństwo pasażerów.