Prace prowadzone przy parowozie TKh 05353 zajęły członkom wrocławskiego Klubu Sympatyków Kolei dwa lata, a jednocześnie pochłonęły około 4000 roboczogodzin. Jest to aktualnie jedyny czynny parowóz normalnotorowy w Polsce, a o jego dalszych losach zadecyduje właściciel – firma DB Cargo Polska S.A.
– W dniu 2.12.2022 odbył się odbiór kotła na gorąco przez inspektora TDT oraz jazdy próbne z komisarzem odbiorczym DB Cargo Polska S.A., które zakończyły się wynikiem pozytywnym. Naprawę kotła wykonała czeska firma SEA Kolin. Pozostałe prace zostały wykonane we Wrocławiu siłami członków klubu! – informuje na swojej stronie wrocławski KSK.
Poza naprawą kotła wykonano m. in. takie prace jak regeneracja układów: stawidłowego, napędowego, zawieszenia parowozu i hamulcowego, a także regeneracja armatury kotła. Przeobręczowany został także jeden zestaw kołowy parowozu. Koszty naprawy pokrył właściciel parowozu – firma DB Cargo Polska S.A.
– Aktualnie jest to jedyny czynny parowóz normalnotorowy w Polsce i tym samym od dnia 3.12.2022 zapewnił on ciągłość trakcji parowej na kolei normalnotorowej w naszym kraju. Naprawa ta była dla nas cennym doświadczeniem, które oczywiście zamierzamy wykorzystać przy TKt48-146 – dodaje Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
Foto: mat. KSK Wrocław/BZegarlicka