







Dowiedz się, jaki wpływ ma rozwój technologii na prowadzenie biznesu w dzisiejszym świecie i dostosuj swoją firmę do możliwości dzisiejszego świata.
Wpływ technologii na biznes
Technologia idzie do przodu w zatrważającym tempie i ci, którzy się do niego nie dostosują, zostają wchłonięci przez konkurencję. Tematyka wpływu technologii na biznes w dzisiejszym świecie jest bardzo rozległa i obejmuje wiele równolegle działających dziedzin. Może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ. Osoby prowadzące biznes, które nie śledzą zachodzących na świecie zmian, mogą nawet porównać tę sytuację do zabawy w gry hazardowe za darmo, jednak rzeczywistość jest zupełnie inna. Jeżeli jest się ze wszystkim na bieżąco, to z pewnością zawsze uda się utrzymać na powierzchni.
W niniejszym artykule przedstawimy podstawowe czynniki warunkujące wpływ rozwoju technologicznego na prowadzenie biznesu w dzisiejszym świecie.
Produkcja
Wszystkie branże, które zajmują się produkcją konkretnych przedmiotów, urządzeń, maszyn; muszą mierzyć się z problemem nieustannego minimalizowania kosztów produkcji. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w większości fabryk to właśnie siła ludzka odpowiadała za prędkość i jakość wyprodukowanych rzeczy.
Obecnie wykorzystuje się do tego przede wszystkim maszyny oraz komputery, które wykonują wszystko z niesamowitą precyzją i powtarzalnością, a ludzie jedynie je obsługują i doglądają, aby zachować wysoką jakość. Nowoczesne fabryki są coraz częściej wyposażone w inteligentne systemy sprzężone z liniami produkcyjnymi, dzięki czemu roboty są w stanie wykonać praktycznie całą pracę – łącznie z odpowiednim zabezpieczeniem, zapakowaniem i przygotowaniem do wysyłki.
Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą znacząco zwiększyć produkcję, która zależy przede wszystkim od maszyn, co może nawet kilkakrotnie zmniejszyć koszt produkcji. W najbliższym czasie można spodziewać się regularnie wdrażanych nowych inteligentnych systemów, które będą coraz bardziej wykluczać czynnik ludzki z pracy fizycznej.
Komunikacja
Systemy komunikacji pozwalają na znacznie precyzyjniejsze zarządzanie: kadrą pracowników, współpracownikami oraz klientami. Nowoczesne rozwiązania, platformy oraz wewnętrzne systemy firmowe pozwalają na błyskawiczne komunikowanie się na wszystkich szczeblach. Dzięki temu można praktycznie natychmiastowo reagować na wszystkie problemy i minimalizować ewentualne straty finansowe. Dodatkowo w ten sposób można zredukować do minimum koszty związane z pracownikami, ponieważ odpowiednio zarządzana kadra może znacznie lepiej pracować.
Dlatego odpowiednie systemy komunikacyjne są kluczowe w celu sprawnego podejmowania istotnych decyzji, które mogą mieć ogromny wpływ na całe przedsiębiorstwo.
Marketing
Jeżeli ktoś prowadzi biznes i chce wybić się poza lokalne „podwórko”, musi odpowiednio zainwestować w marketing. Jednak ostatnie lata mocno przewartościowały to, czym jest marketing. Banery reklamowe, wykupienie kilku minut w stacji radiowej lub w telewizji – to wszystko jest już przeżytkiem. Nowoczesne metody marketingowe oparte na technologiach internetowych potrafią przynieść znacznie lepsze rezultaty.
Najistotniejsza jest odpowiednia optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz reklama w sieci. Jej najistotniejsze elementy to:
- klasyczna reklama internetowa – banery kupowane np. na popularnych portalach informacyjnych;
- pozycjonowanie – zoptymalizowanie witryny oraz jej treści pod kątem wyszukiwarek internetowych;
- content marketing – tworzenie specjalnych treści dla docelowej grupy odbiorców, co ma na celu zbudowanie wiarygodności i świadomości społecznej dla danej marki;
- social media marketing – wykorzystanie popularnych mediów społecznościowych w celu promowania własnej marki;
- marketing afiliacyjny – współpraca z innymi firmami/osobami, w celu zwiększania ruchu na danej stronie internetowej.
Coraz popularniejsze staje się także nawiązywanie współpracy z popularnymi osobistościami internetowymi – tj. influencerami. W ten sposób można bardzo łatwo przedstawić swoje usługi przed nawet kilkumilionową grupą odbiorców.
Każdy z zaprezentowanych nowoczesnych sposobów marketingu wymaga różnych nakładów finansowych. Co więcej, nie wszystkie będą odpowiednie dla danego rodzaju biznesu. Dlatego warto najpierw upewnić się, która forma marketingu będzie najlepsza i następnie postarać się ją wdrożyć.
Sprzedaż
Żeby sprzedać swoją usługę, należy dotrzeć do swojego odbiorcy i udostępnić mu wygodne warunki zakupu. Istotne znaczenie mają tutaj technologie internetowe, które zostały wdrożone przez praktycznie wszystkie aktualnie funkcjonujące przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą różnych artykułów lub usług.
W sieci można wyszukać ogromną liczbę sklepów internetowych. Lokalny sklep może przynieść duże zyski, ale przedsiębiorca jest ograniczony do asortymentu, który będzie opłacalny w promieniu kilku – kilkunastu kilometrów. Sklep internetowy pozwala dotrzeć do wszystkich internautów, których obecnie jest już około 5 miliardów, a to daje już praktycznie nieskończone możliwości.
Zarządzanie
Nowoczesne rozwiązania z zakresu gromadzenia informacji w bazach danych oraz analizy pozwalają na skuteczniejsze zarządzanie biznesem, oraz podejmowanie precyzyjnych decyzji. Odpowiednie systemy zarządzania pozwalają także monitorować wydajność pracy pracowników, rentowność wdrożonych systemów automatycznych lub skutecznie planować logistykę.
To nadal prężnie rozwijająca się dziedzina technologiczna i wiele z polskich firm nie zdecydowało się na wprowadzenie odpowiednich systemów. Dzięki nim można znacząco zoptymalizować funkcjonowanie biznesu i z czasem będą obowiązkowe, bo wszyscy ci, którzy się na to nie zdecydują, zostaną po prostu wchłonięci przez konkurencję, która przeprowadziła odpowiednie dostosowanie.
Zagrożenia i negatywne czynniki związane z wpływem rozwoju technologii na biznes
Pomimo kluczowego wpływu technologii na biznes, niesie ona ze sobą także pewne zagrożenia oraz wyzwania stawiane przed przedsiębiorcami. Dlatego niektóre z czynników można interpretować dwojako – będą pozytywne dla tych, którzy mogą pozwolić sobie ich prowadzenie i negatywne dla tych, którzy są raczej konserwatywni w prowadzeniu swojego biznesu.
Oto trzy istotne czynniki, na które warto zwrócić uwagę:
Konkurencja | Rozwój technologiczny sprawia, że dostęp do pewnych rzeczy staje się znacznie łatwiejszy, co sprawia, że rynek jest dynamiczny i niesamowicie konkurencyjny. Przedsiębiorcy muszą mieć się cały czas na baczności i uważać, żeby nie zajął ich miejsca ktoś inny, kto wcześniej wprowadził odpowiednie innowacje. |
Bezpieczeństwo | Nowe technologie zawsze są wdrażane w celu ułatwienia życia, ale na początku zawsze zawierają luki. Pojawia się możliwość cyberataków, awarii i innych problemów, które mogą znacząco wpłynąć na działanie firmy. Dlatego przedsiębiorcy są często zmuszeni inwestować w dodatkowe rozwiązania zabezpieczające, które uchronią ich przed potencjalnymi problemami. |
Zmiany | Innowacje pojawiają się na każdym kroku, a przedsiębiorca musi się liczyć z tym, że jeżeli nie będzie się odpowiednio pilnował, to na rynku pojawi się coś lub ktoś, kto zwyczajnie sprawi, że jego biznes stanie się niepotrzebny. Ciągłe zmiany wymuszają adaptacje biznesu. Dlatego szczególnie w sieci można zauważyć sytuację, kiedy coś niesamowicie popularnego nagle traci praktycznie wszystko, na rzecz innego innowacyjnego rozwiązania. Przykładem takiej zmiany technologicznej jest, chociażby portal Nasza-klasa, który został praktycznie zapomniany po pojawieniu się w Polsce Facebooka. |
Jak widać, wszystko ma swoje plusy i minusy, a ciągłe zmiany technologiczne niosą za sobą kolejne zagrożenia dla przedsiębiorców. Dlatego w dzisiejszych czasach szczególnie istotne jest to, żeby zawsze patrzeć na wszelkie nowości z szerszej perspektywy, aby móc ustrzec się przed negatywnymi skutkami pojawienia się nowej technologii.
Foto: Pixabay