Gry komputerowe szturmem zawładnęły zakładami sportowymi w Internecie. Obecnie praktycznie każdy bukmacher czy kasyno online z funkcją zakładów, oferuje możliwość obstawiania e-sportu.

Jak to możliwe, że zabawy, których przez wiele lat nie chciano uznać za prawdziwe dyscypliny sportowe, jednak przebiły się u bukmacherów, a coraz to kolejne kraje nadają im status pełnoprawnych rozgrywek sportowych? Co więcej — jak to możliwe, że najpopularniejsze dyscypliny e-sportowe mogą rywalizować pod względem popularności z takimi grami jak hokej czy tenis? Na te i jeszcze więcej pytań postaramy się odpowiedzieć w dalszej części artykułu, który przedstawi niesamowitą historię rozwoju e-sportu i tego, dlaczego typowanie rozgrywek tego typu jest po prostu wygodniejsze.

Historia ogromnej popularności e-sportu

Żyjemy w czasach Internetu i tak zwanych zasięgów. Skoro w piłkę nożną grają dziesiątki, jeśli nie setki milionów osób na świecie, to oczywiste jest, że u bukmacherów będzie rządziła właśnie za gra. Podobnie wygląda sytuacja z e-sportem, ale jest podsycona kilkoma drobiazgami, które wywołują jeszcze większe emocje związane z obstawianiem wyników.

Najważniejszą grą w początkowej historii e-sportu jest Counter-Strike, czyli popularny CS. Przez ostatnie dekady pojawiło się kilka kolejnych odsłon tej gry, ale zawsze polegały na tym samym, a twórcy jedynie wprowadzali modyfikacje, które uprzyjemniały rozgrywkę. Gra pozwalała graczom rywalizować ze sobą na danej mapie w klasycznej walce: służby specjalne kontra terroryści. W tej rozgrywce liczą się przede wszystkim umiejętności gracza, a bawić się mógł dosłownie każdy. Dzięki temu do drużyny e-sportowej mógł trafić dosłownie każdy. Wystarczyło tylko, żeby był odpowiednio dobry. Dlatego, kiedy pojawiły się pierwsze turnieje, okazało się, że są obserwowane przez rzesze fanów, którzy z zapartym tchem obserwują rozgrywki swoich ulubionych zawodników.

Co ważne — rozgrywki e-sportowe można oglądać bez żadnych ograniczeń i z wykorzystaniem popularnych platform streamingowych, co sprawiło, że mecze w grę komputerową jednocześnie zaczęły obserwować setki tysięcy osób jednocześnie. Ranga rozgrywek rosła, pojawiły się ogromne pieniądze dla zawodników i do akcji wkroczyły zakłady sportowe.

Renesans zainteresowania zakładami sportowymi na e-sport — pojawienie się League of Legends

W 2009 roku premierę miała przełomowa gra, wykorzystująca popularny już schemat rozgrywki. Jednak LoL zrobił to w tak doskonały sposób, że gra natychmiast przyciągnęła do siebie dziesiątki milionów graczy. Nawet w 2021 roku — 12 lat po premierze, studio Riot Games (producent) pochwaliło się, że w gry z serii League of Legends zagrało przeszło 180 milionów graczy. Taki zasięg robi wrażenie. A tam, gdzie w Internecie ogromne zasięgi, tam duże pieniądze. Turnieje Lola wyciągnęły e-sport na całkowicie inny poziom. Stworzono specjalne studia do regionalnych rozgrywek na całym świecie, a wieńczący sezon turniej, pod względem majestatyczności może rywalizować z największymi wydarzeniami w świecie klasycznych dyscyplin sportowych.

Wszystkie rozgrywki można obserwować przez Internet i to za darmo, a turnieje praktycznie zawsze przyciągają setki tysięcy, a nawet miliony zainteresowanych użytkowników. Nawet jeśli zaledwie część z tych osób zdecyduje się na typowanie zakładów sportowych, to bukmacherzy mogą oni liczyć na ogromny ruch. Dlatego właśnie obecnie praktycznie nikt nie pomija wydarzeń z LoLa lub innych gier, które wybiły się na popularności, jaką zapewnił e-sportowi.

Emocjonujące rozgrywki i zawsze dostępne transmisje

Prawdziwą bolączką bukmacherów jest to, że większość dużych dyscyplin sportowych nie udostępnia powszechnie możliwości oglądania swoich rozgrywek. Najczęściej należy wykupić licencje, które są przejmowane przez największe telewizje lub kosztują tak dużo, że bukmacher nie może sobie na to pozwolić (w końcu w jednym serwisie mogą pojawiać się setki turniejów, lig itd.). Inaczej wygląda jednak sytuacja z grami komputerowymi. Te rozgrywki od zawsze są powszechnie dostępne, a serwisy z zakładami sportowymi dołączają je do danego wydarzenia, co sprawia, że zainteresowany może od razu obserwować grę, na którą postawił, co sprawia, że typowanie staje się o wiele bardziej emocjonujące.

Same rozgrywki w grach komputerowych są przepełnione akcją. Fani twierdzą, że wysokiej klasy drużyny LoLa w ciągu jednej rundy (40 minut) potrafią dostarczyć wielokrotnie więcej emocjonujących akcji niż kilka meczów piłki nożnej. Dzięki temu obserwowanie swoich ulubionych drużyn, na które dodatkowo się postawiło, staje się czymś na całkowicie innym poziomie. Jeśli doda się do tego zakłady na żywo, to sytuacja staje się jeszcze bardziej emocjonująca. Dlatego, jeśli ktoś interesuje się e-sportem i jeszcze nie miał okazji typowania wyników, to powinien tego spróbować.

E-sport się rozwija i nieustannie pojawiają się nowe dyscypliny sportowe

Oczywiście rozgrywki e-sportowe to nie tylko LoL i CS. U bukmacherów można znaleźć nawet kilkanaście różnych popularnych gier komputerowych, w których można obstawiać. Niektórzy operatorzy zakładów pozwalają stawiać na rozgrywki zwykłych osób, bawiących się z wykorzystaniem popularnych platform streamingowych. Najpopularniejsze gry, które pojawiają się u bukmacherów to:

  • Counter-Strike: Global Offensive;
  • League of Legends;
  • Dota 2;
  • Valorant;
  • Fortnite;
  • Starcraft 2;
  • Overwatch;
  • Rainbow Six iI wiele innych gier.

Wystarczy, że coś cieszy się ogromną popularnością i można mieć pewność, że trafi się na zakłady sportowe. Dlatego, nawet jeśli stanie się coś niewyobrażalnego i ze sceny zejdzie CS, LoL lub Dota 2, to na ich miejsce wejdzie jakaś nowa, co najmniej tak samo popularna gra. W ten oto sposób e-sport na stałe zagościł u bukmacherów i przez następne lata najprawdopodobniej będzie umacniał swoją pozycję.

Foto: Pixabay