Poprawa bezpieczeństwa pieszych, uporządkowanie dzikiego parkowania, ochrona zieleńców i drzew, a także większa rotacja samochodów. Kolejne wrocławskie osiedla wnioskują o powiększanie Strefy Płatnego Parkowania, bo to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań, które wprost poprawia jakość życia mieszkańców. W najbliższym czasie na ulicach Wrocławia wyznaczonych zostanie 1000 nowych miejsc parkingowych, a cztery osiedla podjęły uchwały o powiększeniu obszaru istniejącej strefy o ich obszary.

Wrocław ma obecnie jedną z najmniejszych Stref Płatnego Parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. Z kolei w Krakowie strefa obejmuje ponad czterokrotnie więcej miejsc postojowych (ponad 22 000 miejsc).

W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku w Strefa Płatnego Parkowania obejmowała 5 733 miejsc, z tego 4 455 z nich znajdowało się poza ścisłym centrum miasta. W tym roku to się zmieni. Miasto – na wnioski Rad Osiedli – wyznaczy około 1 000 nowych miejsc parkingowych, montując 100 parkomatów. Urządzenia pojawią się na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego, Nadodrza, Ołbina i Szczepina.

Jesteśmy niezwykle zadowoleni z rozwoju Strefy Płatnego Parkowania na naszym osiedlu i bardzo się cieszymy, że niebawem na całym obszarze Przedmieścia Świdnickiego zostaną wyznaczone legalne miejsca postojowe. Nasi mieszkańcy w końcu mogą zaparkować swoje samochody w bliskiej odległości od mieszkania, a bezpieczeństwo i komfort poruszania się, szczególnie pieszych po osiedlu, jest naprawdę niewspółmierne do tego, co było jeszcze kilkanaście miesięcy temu – mówi Magdalena Szczepaniak, przewodnicząca zarządu Osiedla Przedmieście Świdnickie.

Na tym jednak nie koniec zmian, bowiem jeśli 28 kwietnia, w trakcie Sesji Rady Miejskiej Wrocławia, rajcy przyjmą uchwałę o powiększeniu Strefy Płatnego Parkowania, wrocławski obszar powiększy się o okolice Osiedla Henrykowskiego, Kępę Mieszczańską, ul. Jaracza, ul. Inowrocławską i ul. Rybacką. Tu także inicjatorem tych zmian są Rady Osiedlowe, które w trosce o mieszkańców podjęły stosowne uchwały.

Mamy olbrzymi problem z parkowaniem na osiedlu i nie możemy tłumaczyć wszystkiego niewystarczającą liczbą miejsc parkingowy. Zastawione chodniki, przejścia dla pieszych, rozjeżdżone zieleńce, to nie tylko brak poszanowania prawa, ale przede wszystkim swoich sąsiadów. Wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby aut, z którą mierzymy się na co dzień. Dlatego Strefa Płatnego Parkowania jest narzędziem, które ma pomóc uporządkować przestrzeń i odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta, dla ludzi. Z pewnością nie rozwiąże całego problemu, jednak pomoże pozbyć się choćby aut, które pozostawiają osoby przesiadające się na tramwaj czy wokół biurowców – mówi Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu Osiedla Tarnogaj.

Korzyści z wprowadzenia opłat za parkowanie

Liczba miejsc wytyczonych w ramach strefy zależy od  przepisów prawa. Chodzi m.in. o odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych, czy zachowanie minimalnej szerokości chodnika. I choć przeważnie wytyczonych miejsc postojowych jest mniej, niż przed stworzeniem strefy, to rotacja, którą wymusza montaż parkomatów powoduje, że realnie na danym osiedlu ubywa samochodów, którymi przyjeżdżają kierowcy spoza Wrocławia. Mieszkańcy oszczędzają czas na poszukiwaniu dostępnych miejsc parkingowych, mają poczucie większego bezpieczeństwa poprzez wzajemną widoczność uczestników ruchu, a także są zadowoleni z poprawy jakości przestrzeni ulicy.

Chodniki, zwłaszcza stare, nie są konstrukcyjnie dostosowane do długotrwałego obciążenia ciężarem kilkuset kilogramów, przez co parkowanie na nich powoduje ich szybką dewastację. Jeszcze szybciej dewastowane są przyuliczne pasy zieleni. Ustawie parkomatów likwiduje ten problem, a dodatkowy budżet może pozwolić na remonty osiedlowych uliczek i chodników. Co więcej, po uregulowaniu parkowania zdecydowanie łatwiej jest też wygospodarować dodatkowe miejsca na nasadzenia drzew, montaż stojaków rowerowych, czy ławek – mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.

 

Abonamenty dla mieszkańców –  30 gr za dzień

Zameldowani mieszkańcy, których nieruchomości znajdują się w pobliżu Strefy Płatnego Parkowania, mogą wykupić preferencyjne abonamenty w cenie zaledwie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W praktyce oznacza to, że postój dla kierowców posiadających abonament kosztuje ok. 30 gr/dziennie.

Oczywiście, wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć na strefę B i C, zaczynające się od 200 zł za miesiąc.

Dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, Miasto przygotowało 2 566 miejsc postojowych na 30 parkingach Parkuj i Jedź, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do Wrocławia, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych, czy przystankach kolejowych.

 

Źródło/Foto: mat. prasowe UM