Od ponad 6 lat, mieszkańcy Wrocławia mogli korzystać z oferty biletu zintegrowanego PTA, który pozwalał na przejazdy pociągami, tramwajami i autobusami w granicach aglomeracji wrocławskiej. Sytuacja ta zmieni się w czerwcu bieżącego roku, ponieważ Urząd Miasta odmówił przedłużenia umowy z KD i POLREGIO.

Bilet zintegrowany PTA umożliwiał do tej pory podróżowanie pociągami POLREGIO oraz Kolei Dolnośląskich od i do stacji znajdujących się na obszarze ograniczonym stacjami: Strzelin, Jaworzyna Śląska, Wołów, Żmigród, Oleśnica, Oleśnica Rataje, Jelcz Laskowice, Oława, Malczyce, Trzebnica, Trzebnica oraz komunikacją miejską na terenie Wrocławia.

Na cenę tego typu biletu składał się:

  • koszt biletu uprawniającego do przejazdów wszystkimi liniami komunikacji miejskiej w granicach Wrocławia: normalny – 96 zł, natomiast z ulgą 50% – 48 zł, oraz
  • koszt biletu uprawniającego do przejazdów pociągami REGIO i pociągami osobowymi Spółki Koleje Dolnośląskie uzależniony od odległości przejazdu w kilometrach.

Od czerwca, podróżowanie w ramach zintegrowanego biletu PTA (pociąg, tramwaj, autobus) nie będzie już możliwe, ponieważ umowa zawarta pomiędzy Urzędem Miasta Wrocław a Kolejami Dolnośląskimi i POLREGIO wygasa, a Prezydent odrzucił propozycję jej przedłużenia, przedstawioną przez Koleje.

Wielu mieszkańców uważa, że decyzja ta przyniesie wyłącznie negatywne skutki, a osoby pozbawione możliwości dojeżdżania do pracy pociągiem przesiądą się do samochodów, co będzie generowało większe korki i zanieczyszczenie środowiska.

Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego Wrocławia tłumaczy negatywną decyzję ws. przyjęcia propozycji KD i POLREGIO na ryczałtowe przejazdy dla pasażerów po mieście w 2021 roku w następujący sposób:

  • „Propozycja KD i POLREGIO: 26,5 mln zł netto (bez zwiększenia oferty i bez klarownego algorytmu).
  • Propozycja Miasta: 12 mln zł netto (wynagrodzenie uzależnione od liczby pasażerów).

Co by oznaczało przyjęcie pierwotnej propozycji kolejarzy?

  • Blisko trzykrotny wzrost rocznej opłaty (z 10 mln zł w 2020r. do 26,5 mln zł w 2021 r.).
  • Blisko pięciokrotny wzrost stawki za pojedynczy przejazd (dokładnie o 468% – z 3,06 zł do 14,31 zł).
  • Dwukrotnie droższa opłata za pojedynczy przejazd niż za bilet kupiony w kasie! (14,31 zł w ramach ryczałtu, gdy najdroższy bilet kosztuje 7,20 zł).

Jakie są możliwe modele współpracy:

  • Wynagrodzenie dla KD i POLREGIO uzależnione od liczby pasażerów.
  • Wynagrodzenie wg stawek za pracę przewozową na terenie Wrocławia według stawek MPK.
  • Wrocławska Kolej Metropolitalna – miasto płaci za część pracy przewozowej na terenie Wrocławia i integruje wszystkie bilety MPK z kolejowymi (bilety MPK byłyby honorowane przez spółki kolejowe).”

 

Foto: Koleje Dolnośląskie