Nowe Mosty Chrobrego zostały oddane do użytku kierowców pod koniec października 2023 roku. Z chwilą przeniesienia ruchu na nowe przeprawy, stare mosty znajdujące się obok, zostały zamknięte. Od tej pory nie są wykorzystywane, a miasto postanowiło je wyburzyć. Z planami urzędników nie zgadza się jednak Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytów.

Konserwator Zabytków odmówił skreślenia zabytkowych mostów z Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.

Obiekty nie utraciły swojej wartości historycznej, artystycznej, i naukowej; stąd też obowiązkiem właściciela zabytku jest utrzymanie obiektu we właściwym stanie i jego prawidłowe użytkowanie. Wskazano ponadto na istotne znaczenie obiektów w krajobrazie kulturowym, ważną rolę w świadomości społeczności lokalnej, ich utrwalenie w kinematografii – argumentuje Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytów.

Zgodnie z jego opinią, możliwa jest adaptacja mostów do nowych funkcji: ciągu rowerowo pieszego, zieleńca, możliwości lokalizacji sezonowej, małej gastronomii itp.

Wrocławski Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na czynność organu konserwatorskiego – odmowę wykreślenia z Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków mostów drogowych Bolesława Chrobrego – wschodniego i zachodniego. Konserwator zapowiada jednak batalię o zabytkowe mosty.

Zgodnie z opinią urzędników stan techniczny mostów jest fatalny, a koszt ich utrzymania wysoki. W tej sprawie wypowiedział się również Tomasz Sikora z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego Wrocławia:

„(…) Otóż mamy w mieście ca. 130 mostów. Wiele z nich naprawdę zabytkowych. Ich utrzymanie i renowacja kosztują – tylko w ubiegłym roku: z pietyzmem za 70 mln odnowione Mosty Pomorskie (przywrócone do stanu z początku 20. wieku), remontowany wstępnie most Zwierzyniecki, most Piaskowy (ten czeka remont generalny). W kolejce Osobowicki, Trzebnicki, Grunwaldzki…. Miasto nie uchyla się od tych remontów, bo czym grozi brak remontów, przekonuje się właśnie Gdańsk, a w ubiegłym roku przekonało Drezno gdzie jeden z centralnych mostów runął w nocy do rzeki. Ale stary i dziś zamknięty most Chrobrego:

  • był zniszczony w czasie II Wojny Światowej, przedwojenne są więc w sumie tylko filary,
  • odbudowano go na szybko w okolicach 1947 roku – jak wtedy odbudowywano – stosując raczej żwir i piach a mniej cement i stal,
  • w efekcie most w czasie ostatnich lat nie mógł być użytkowany przez auta ciężarowe, a nawet autobusy przegubowe bo groził zawaleniem (…).”

Urzędnik dodaje również, że koszt odbudowy mostów na starych filarach wyniósłby około 50 milionów złotych, czyli mniej więcej tyle, ile będzie kosztowała trasa tramwajowa na Swojczyce.

O tym, jak potoczą się dalsze losy zabytkowych Mostów Chrobrego, zadecyduje Wojewódzki Sąd Administracyjny.

 

Foto: Zbiory Fotopolska/Neo[EZN]