Od najbliższego poniedziałku (15 maja) mieszkańcy miasta będą mogli jeździć tramwajami przez Popowice i Szczepin. Ta wielka inwestycja komunikacyjna i infrastrukturalna kosztowała 227 milionów złotych. Poza nowym torowiskiem, rozjazdami i przystankami, przebudowano również ponad 67 kilometrów sieci energetycznych niskiego i średniego napięcia.
– Wybudowano 4,4 km torowisk, zamontowano 18 rozjazdów, blisko połowa torowiska jest zielona – zasadzono na nim 11 200 mkw rozchodnika. Pasażerowie korzystający z linii tramwajowej mają do dyspozycji 9 par przystanków. Po nowych torach jeździć będą linie tramwajowe 18 i 19. W sumie podczas tej inwestycji wybudowano lub przebudowano 25 przystanków. Pasażerowie korzystać mogą z dwóch węzłów przesiadkowych na kolej przy stacji Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin. Wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia kosztowała ponad 227 milionów złotych. Była dofinansowana kwotą ponad 82 milionów ze środków Unii Europejskiej. 12 milionów złotych dołożyli deweloperzy, których inwestycje powstały w pobliżu. Koszty były ogromne, ale żeby zrozumieć ich skalę trzeba wejść pod ziemię i nad nią – podsumowuje spółka Wrocławskie Inwestycje.
Co więcej, wykonawcy inwestycji przebudowali ponad 67 kilometrów sieci energetycznych niskiego i średniego napięcia, ułożyli ponad 27 kilometrów sieci trakcyjnej, ponad 2 km sieci wodociągowej, 1,9 km kanalizacji ogólnospławnej, a także 1,4 km kanalizacji deszczowej.
Prace objęły również wzmocnienie kilkudziesięcioletniego mostu Dmowskiego – wszystkie istniejące elementy, takie jak podpory, przyczółki skrzydła, konstrukcja nośna zostały oczyszczone, wyremontowane i ponownie zabezpietarczone antykorozyjnie. Na obiekcie ułożono szyny blokowe tramwajowe i wykonano nową sieć trakcyjną. Zamontowano też nowy system odwodnienia płyty pomostowej.
Inwestycja objęła przebudowę skrzyżowania ul. Dmowskiego i Jagiełły, a także częściowo skrzyżowanie ulicy Popowickiej z obwodnicą śródmiejską oraz mniejsze skrzyżowania na Szczepinie i Popowicach.
– Ułożonych zostało ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych nowych nawierzchni bitumicznych m.in. na ulicach Dmowskiego, Jagiełły, Starogroblowej, Długiej czy Popowickiej, powstało 7,3 km nowych dróg dla rowerów i 7,8 km nowych chodników z liniami naprowadzającymi dla niewidomych. W ramach współpracy z PKP przebudowany został wiadukt przy ul. Długiej. Zamiast 18-metrowego obiektu powstał wygodny wiadukt o długości 43 metrów. Wykorzystano do jego budowy 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu – wyliczają Wrocławskie Inwestycje.
Jeżeli chodzi o zieleń, nasadzono 234 drzewa, a wśród nich lipy drobnolistne, dęby szypułkowe oraz klony polne, a także różnokolorowe krzewy.
W poniedziałek (15 maja) nowa trasa tramwajowa zostanie udostępniona pasażerom, którzy będą mogli na własnej skórze przekonać się o skali inwestycji. Trasy przejazdu nowych linii tramwajowych nr 18 i 19 można znaleźć tutaj: https://miejscawewroclawiu.pl/tramwajem-przez-popowice-juz-od-15-maja-rozklad-mpk/
Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje