

MPK Wrocław w tym roku dostanie ponad 200 mln zł zwrotu za zakup 34 nowoczesnych tramwajów. To pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Miasto stara się też o inne dofinansowania.
15 procent wartości całego projektu za zakup nowoczesnych pes i moderusów dla MPK Wrocław pokryje gmina Wrocław. W poniedziałek Centrum Unijnych Projektów ogłosiło wyniki konkursu w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”. W konkursie na środki z KPO brało udział kilkanaście największych polskich miast. Rozdysponowano w nim łącznie ponad 590 mln zł. Z 12 zgłoszonych wniosków, tylko cztery spełniły wymagania punktowe. Wśród nich znalazł się Wrocław.
– Jestem niezwykle dumny, że Wrocław znalazł się w gronie liderów programu 'Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach’ i uzyskał maksymalną kwotę dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Blisko 203 mln zł to ogromne wsparcie, które pozwoli nam rozwijać nowoczesny, ekologiczny transport publiczny, zakup nowych tramwajów Moderus Gamma i Pesa. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt – razem zmieniamy Wrocław na lepsze – informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Całkowity koszt zakupu 34 fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych i zeroemisyjnych 27 moderusów gamma oraz siedmiu tramwajów typu PESA 146N wyniósł dokładnie 238 808 761,88 zł. Miasto Wrocław już za te tramwaje zapłaciło. Teraz dostanie około 85-procentowy zwrot w dotacji z KPO – czyli 203 mln zł.
– Nowe Moderusy Gamma oraz Pesy 146N wprowadziły nową jakość we Wrocławskiej komunikacji miejskiej. Dofinansowanie z KPO na ich refinansowanie pozwoli nam na uruchomienie środków na inne, potrzebne nam inwestycje. Nie udałoby się to bez znakomitego zespołu specjalistów, których mamy w swoich szeregach! –dodaje Witold Woźny, Prezes MPK.
Na co zostaną przeznaczone pozyskane fundusze?
– Potrzeb w MPK jest wiele – wyjaśnia wiceprezes Przemysław Nowicki. – W najbliższych miesiącach będziemy musieli podjąć decyzję o uruchomieniu opcji naszej umowy z firmą Saatz na remont Skód 19T, wolne środki moglibyśmy także przeznaczyć na renowację lakierni na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej czy drugą tokarkę podtorową. Chcemy, by jak największa kwota z przyznanej nam puli zasiliła następne inwestycje w MPK Wrocław.
MPK Wrocław zapowiada, że to nie ostatnie słowo w staraniach o finansowanie ekologicznego transportu publicznego. W ostatnich latach wrocławski przewoźnik pozyskał już 639 mln zł z programów takich jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy Krajowy Plan Odbudowy.
Dofinansowania w 2024 roku
Kwoty zewnętrznych dofinansowań, jakie miasto Wrocław otrzymało tylko w 2024 roku, przekroczyły 95 milionów złotych. Mowa jednak o programach, do których wnioski składał sam ratusz, bez spółek miejskich. Wśród nich znalazły się przede wszystkim zadania, które poprawiają klimat i środowisko. Mowa między innymi o ponad 23 milionach złotych z programu FENiKS na rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury, czyli poprawę gospodarki wodnej. To wsparcie przekłada się między innymi na realizację nowych rozszczelnień, budowę ogrodów deszczowych oraz parków i skwerów.
Dzięki zewnętrznym środkom widać także, jak zmienia się najbliższa okolica mieszkańców. Chodzi o remonty, modernizacje i budowy nowych obiektów. Przykładem zrealizowanych zadań jest remont wnętrza podwórkowego wśród ulic Jaracza, Orzeszkowej, Wyszyńskiego i Nowowiejskiej, budowa kładki nad ujściem Widawy czy rekultywacja terenów przemysłowych przy ul. Idzikowskiego.
Znaczna część funduszy dotyczy projektów społecznych, czyli takich, które wpływają na poprawę życia mieszkańców bez konieczności inwestowania w infrastrukturę, jak budowa obiektów. To chociażby programy wsparcia opieki wytchnieniowej, na którą Wrocław otrzymał ponad 2 mln zł ze środków Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027. Kolejne, niemal 1,7 miliona z tego samego funduszu, zostało przekazane miastu na pomoc asystentów, opiekujących się osobami z niepełnosprawnościami.
Łącznie w ubiegłym roku miasto otrzymało 95,3 mln zł na 36 projektów, które zostały zaaplikowane w różnych konkursach. Spółki miejskie otrzymały natomiast około 80 mln zł na usprawnienie działań ze swoich zakresów, a kolejne wnioski złożone przez spółki czekają na wyniki naborów.
Foto: mat. prasowe