We Wrocławiu linia trolejbusowa istniała jedynie przez rok, w latach 1912-13.

W podwrocławskiej miejscowości Brochów trolejbus pojawił się już w 1912 roku. W obliczu szybkiego rozwoju miejscowości jej naczelnik, Alfons Dierschke szukał najlepszego rozwiązania transportowego dla mieszkańców. Początkowo planował stworzenie linii tramwajowej. Pomysł zarzucono jednak ze względu na koszty na rzecz linii trolejbusowej.

20 marca 1912 r. firma Gleislose Bahn Brockau GmbH (Kolej Bezszynowa Brochów Spółka z o.o.) uruchomiła linię z Wilczego Kąta (od zajezdni tramwajowej przy ul. Krakowskiej) do Brochowa. Linia liczyła 4,4 km.

Linię zbudowało przdsiębiorstwo Gleislose Lloydbahnen Köhlers Bahnpatente GmbH z Bremy, które stosowało rzadko spotykaną sieć trakcyjną własnego systemu (System Lloyd-Köhler). Dwa przewody trakcyjne znajdowały się jeden nad drugim, nie zaś obok siebie jak w znakomitej większości trolejbusowych systemów trakcyjnych. Łącznie z podwrocławską linią zbudowano tylko pięć linii lub sieci tego typu, pozostałe cztery w Arsten, Bremie, Ludwigsburgu oraz w Stockport.

mww-trolejbus

Linię obsługiwał pojazd wyprodukowany przez firmę z Bremy. Został ubezpieczony przez znane towarzystwo Lloyd.  Pierwszy pojazd wyjechał na regularną trasę 20 marca 1912 o 5.20 rano. Niestety ze względu na awaryjność prototypowego sprzętu linię zawieszono pod koniec 1913.

Linia brochowska (Brochów-Wilczy Kąt) była pierwszą linią trolejbusową na terenie dzisiejszej Polski.

We Wrocławiu pomysł stworzenia komunikacji trolejbusowej pojawił się ponownie w 1947. Sprowadzono nawet 7 trolejbusów marki Fiat. Do realizacji pomysły nigdy jednak nie doszło a maszyny zostały w 1949 roku przekazane do Gdyni.

mww-trolejbus2

Źródło:Trolejbusy i tramwaje, Wikipedia, fotopolska