Wrocław – miasto mostów. Zobaczcie, które z nich są najdłuższe.

 

1. Most Rędziński 612 m

Przeprawa ma najwyższy pylon w Polsce – aż 122 m. W sierpniu 2011 wrocławski oddział GDDKiA rozpisał konkurs na nazwę mostu, w której nazwa „Most Rędziński” wygrała uzyskując 55,38% głosów. Jest najdłuższym podwieszonym żelbetowym mostem w Polsce (2x 256 m), najdłuższym mostem podwieszonym na jednym pylonie w naszym kraju i największym powierzchniowo mostem żelbetowym na świecie (70 000 mkw.). Długość drutu, z jakiego wykonano liny nośne, jest równa dystansowi między Wrocławiem a Tokio (8 tys. kilometrów). Najkrótsze liny mają długość 56 m, a najdłuższe ponad 200. Konstrukcję przeprawy utrzymuje 160 want. To również największa ilość lin, jaką użyto do konstrukcji mostu w Polsce. Most Rędziński wybudowano w nieco ponad 3 lata. Pierwsi kierowcy pojechali nim pod koniec wakacji 2011 roku. 

 

2. Most Milenijny (Tysiąclecia) 553,2 m

Drogowy most wantowy (podwieszany) nad Odrą we Wrocławiu, łączący osiedla Popowice i Osobowice, jest częścią obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia. Jego budowa trwała ponad dwa lata (2002-2004). Była to największa inwestycja mostowa we Wrocławiu po 1945 roku, zużyto na nią 40 tys. metrów sześciennych betonu i 6 tys. ton stali. Kosztowała 140 mln zł. Zanim wybudowano most Milenijny mieszkańcy zachodniej części miasta, aby dotrzeć na Osobowice, Karłowice lub Psie Pole, musieli cofnąć się aż do mostu Osobowickiego.

 

3. Most Poznański 457,5 m

To najdłuższy most kolejowy na trasie Wrocław – Poznań (linia E59). Kolejowy most nad Odrą tworzą dwie równoległe konstrukcje, każda z nich składa się z metalowego przęsła o długości 131 m i 27 filarów znajdujących się na terenie zalewowym.

 

4. Most Osobowicki (północny) 242,5 m

Kamienno-ceglany most przez Odrę, w północnej części Wrocławia. Wybudowany w 1897 podczas kompleksowej przebudowy rzecznego systemu komunikacyjnego miasta. Składa się z dwóch części – jednoprzęsłowej południowej, przerzuconej nad kanałem prowadzącym do śluzy i do portu rzecznego i ośmioprzęsłowej północnej. Obok obecnego mostu funkcjonowała kiedyś przeprawa drewniana, przez mieszkańców nazywana mostem Groszowym, gdyż za przejście trzeba było uiścić opłatę.

 

5. Most Trzebnicki (północny) 218,5 m

Zespół dwóch mostów przerzuconych przez Starą Odrę i kanał miejski w północnej części Wrocławia, pomiędzy Kleczkowem a Różanką i Karłowicami. Na początku XX wieku podjęto decyzję o budowie Kanału Miejskiego. Z tego powodu trzeba było wybudować południowy most Trzebnicki (1904-1905). Po niespełna 10 latach ruszyła budowa północnej przeprawy, zastąpiła ona most Różaniecki.

Zobaczcie także jak wyglądały wrocławskie mosty 100 lat temu! TUTAJ

 

Foto: Fotopolska